[smartslider3 slider="2"]

بهترین راه‌کارها برای کاهش وابستگی کودک به گوشی

وابستگی کودک

از مشکلات دنیای امروزی، استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی هوشمند است. در این شرایط است که والدین به دنبال راه‌های کاهش وابستگی به گوشی در کودک می‌گردند. به وضوح می‌توان در کودکان امروزی این امر را مشاهده نمود که تمایلی به دویدن، کاردستی و نقش پذیری در بازی های گروهی ندارند.

باید واقعیت را قبول کرد که این وسایل به قدر زیادی برای کودک جذاب است. کودک نمی‌تواند به راحتی از آنها جدا شود. بنابراین والدین باید به کمک رفته و آنها را سیل بی‌پایان اطلاعات و بازی‌ها در گوشی هوشمند نجات دهند.

 نشانه های اعتیاد به گوشی هوشمند در کودکان

-کودک گوشی خود را حتی به رختخواب میبرد و همراه آن به خواب میرود.

– وابستگی کودک به این وسایل بسیار زیاد است. به طوری که بلافاصله بعد از بیدار شدن سراغ گوشی می‌رود.

-اگر گوشی از او دور شود و یا شارژ آن تمام شود دچار وحشت، خشم و عصبانیت زیادی می‌شود.

– کودک تمایل دارد گوشی را همه جا با خود ببرد و یا حتی در زمان پخش برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌اش به آن نیز توجهی ندارد.

-روزانه مدت زمان استفاده از موبایل را افزایش می‌دهد. حتی امکان دارد حین صرف غذا از گوشی استفاده کند.

در مقاله اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اثرات آن بر روی کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

وظیفه والدین برای کاهش وابستگی کودک به گوشی هوشمند

والدین باید با هم فکری کودک برای جلوگیری از آسیب دیدن وی از وسایل الکترونیکی، قوانینی وضع کنند. این قوانین در راه کاهش وابستگی کودک به گوشی خواهند بود. والدین باید قوانین را واضح وضع کنند. هر گونه ابهامی را برای کودک از بین ببرند تا او مشکلی در درک وضعیت نداشته باشد. واکنش منفی کودک به این اتفاقات کاملا طبیعی است.

کودک گاهی حتی ممکن است رفتارهای خشنی از خود بروز دهند. در این زمان‌ها تنها کافی است والدین با آرامش با کودک رفتار کنند. ممکن است اجرای قوانین سخت گیرانه برای کودکان ناخوشایند باشد، اما این کار در دراز مدت به نفع آنان خواهد بود.

باید عواقب قانون شکنی را به کودکان بازگو نمود. والدین باید بگذارند کودک کاملا با عواقب قانون شکنی آشنا شود. پس از تعیین محدودیت‌ها و پیامدهای قانون شکنی نباید مراقبت را از یاد برد. اگر کودک احساس کند کسی حواسش به کارهای او نیست و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. در دراز مدت دیگر نمی‌توان او را کنترل نمود.

باید شرایطی ایجاد شود که به کودک برای تغییر کمک نماید. همچنین باید سعی شود تا درباره‌ی فعالیت‌های مورد علاقه کودک با وی صحبت شود. امکان این اتفاق وجود دارد که او ترغیب شود و جایگزین مناسبی برای بازی‌های رایانه‌ای پیدا کند. یا حتی برای انجام این امر می‌توان از او خواست تا در انجام کارهای خانه شرکت نماید. بگذارید نوع این فعالیت ها خودش انتخاب کند تا میل بیشتری برای انجام آن داشته باشد.

مضرات استفاده از وسایل هوشمند الکترونیکی

کاهش تمرکز یکی از اصلی‌ترین مضرات استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی است. امکان دارد کودکان در آینده در زمینه تحصیلی نیز با مشکلات تمرکزی روبرو شوند. این امر در طول زمان باعث خواهد شد که حافظه‌ی کوتاه مدت کودک ضعیف شود.

این وابستگی کودک نقش زیادی در برقراری ارتباط و مهارت‌های اجتماعی با هم سن و سال‌های او ایفا می‌کند. کودک بیشتر سرگرم گوشی خواهند بود و ارتباطش با اطراف قطع می‌شود.

امکان دارد خلاقیت کودک را از بین ببرد. چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل می گیرد. اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار می‌دهد و به او اجازه فکر کردن نمی‌دهد.

از دیگر مشکلات، ارزش گذاری کاذب است. کودکان به خاطر داشتن این فناوری به هم فخر می‌فروشند و احساس برتری می‌کنند. در همین راستا امکان دارد کودک دچار کاهش اعتماد به نفس نیز شود.

کودک به جای تحرک داشتن درگیر این وسایل می‌شود و فعالیت بدنی او کمتر از قبل خواهد شد.

والدین باید به این امر توجه کنند که کودک برای ایجاد یک رابطه‌ی خوب و داشتن روابط اجتماعی بالا، نیاز به ایجاد ارتباط دارد. بنابراین وابستگی به گوشی او را از ایجاد رابطه درست و دوستانه با دیگران دور خواهد نمود.

کودک در این وابستگی از کارها مانند ساختن کار دستی، نقاشی کردن، بازی‌های کودکانه و خلق اثر باز می‌ماند. متخصصان بیان می‌کنند این استفاده زیاد در دراز مدت باعث تأخیر در حرکات دست و حتی آسیب انگشت‌های دست خواهد شد.

اکثر بازی‌هایی که در موبایل‌ها وجود دارد خشن و سرشار از تنش است. این بازی‌ها می‌توانند بر روند رشد ذهنی کودکان تأثیر منفی بگذارند. کودکان سعی می‌کنند خشونت موجود در بازی‌ها را در زندگی خود پیاده کنند. با آنها همزاد پنداری کرده خود را با او یکی می‌دانند. این امر موجب خشونت بیش از پیش در کودکان خواهد شد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *