[smartslider3 slider="2"]

بازی کودک و رابطه‌ی آن با ایجاد تمرکز چیست؟

بازی کودک

در حقیقت بازی کردن راهی است تا بچه‌ها بتوانند فعالیت‌ها را بشناسند و واقعیت‌ها را کشف کنند. هرچه بازی‌های کودکان گسترده‌تر و اجتماع‌‌پذیرتر باشد، نیروی بیشتری برای اجتماعی شدن به او می‌دهد. نوع بازی کودک نتایج پررنگی در آینده وی خواهد داشت.

بازی کودک دلیلی بر شکوفایی استعداد‌های او خواهد شد. همچنین باعث به وجود آمدن موقعیت استفاده از قوه تخیل در کـــودک خواهد بود. کودک با بازی کردن می‌تواند با اصول و قوانینی که در اجتماع وجود دارد، آشنا شود. برخی از بازی‌ها باعث تقویت حافظه کودک و افزایش تمرکز می‌شود. والدین باید با شناخت این نوع از بازی‌ها به فرزندان خود در راه رشد و آموزش کمک نمایند.

تمرکز به چه معنی است؟

 تمرکز به معنی نگه داشتن توجه بر روی یک موضوع خاص است. امکان دارد کودک در مورد مساله‌ای صبر نداشته باشد یا  قبل از فکر کردن کاری را شروع کرده و نصفه آن را رها ‌کند، این‌ها همه نشان از این است که کودک در کارهایش تمرکز ندارد.

گاهی والدین شیطنت و تحرک کودک را نشانه بیش فعالی او تصورمی کنند. این تصور اشتباهی در مورد کودک است. انرژی تخلیه نشده فقط نیاز به کمی تحرک دارد تا کودک متمرکز شده و کار اصلی خود را انجام دهد.

گاهی از کودک کاری خواسته می‌شود که قادر به انجام آن نیست. در این حالت است که کودک مجبور به تحمل فشار زیادی از سوی آنها خواهد شد و این امر آرامش کودک را از او خواهد گرفت.

گاهی حتی ممکن است این عدم تحمل باعث ایجاد احساس ترس و ناامیدی در کودک شود. برای افزایش توجه کودک و آموزش او برخی بازی‌ها وجود دارند که مغز کودک را فعال می‌کنند، دقتش بالا می‌رود و تمرکز او افزایش می‌دهند.

بازی کودک و ایجاد تمرکز

هدایت توپ با فوت کردن: در این بازی با استفاده از یک توپ سبک و فردی که سبدی را نگه می‌دارد، کودک باید با فوت کردن توپ را به داخل سبد هدایت کند.

بازی با اعداد: افراد از یک به ‌نوبت شروع به شمارش می‌کنند. باید هر زمان به مضارب عدد تعیین‌شده رسیدند به‌جای آن عدد هپ بگویند. این بازی‌ به‌دقت و تمرکز افراد وابسته است و باعث افزایش قدرت تمرکز می‌شود.

راه رفتن با یک لیوان آب: یک لیوان پلاستیکی را آب کنید و روی کف دست کودک بگذارید. از او بخواهید طول مسیر اتاق را طی کند، بدون اینکه حتی قطره‌ای از آب لیوان بریزد.

دوز بازی: برای انجام این بازی می‌توانید یک مربع رسم کنید و قطر‌ها را بکشید و وسط ضلع‌ها را به هم وصل کنید. هدف این است که بازیکن سه مهره خود را روی یک خط ردیف کند و مانع از پیروزی رقیبش شود. این بازی قدرت فکر کردن و تمرکز برای تصمیم‌گیری را بالا می‌برد.

راه رفتن با کتاب روی سر: کتابی را روی سر کودک بگذارید و از او بخواهید بدون اینکه کتاب از روی سر او بیافتد در مسیر راه برود. این بازی در حفظ تعادل کاربرد دارد. تمرین‌هایی مثل روی پاشنه و پنجه پا راه رفتن و در کل هر بازی دیگری که به تعادل کمک کند، می‌تواند در تقویت تمرکز مؤثر باشد.

شطرنج: بازی شطرنج علاوه بر اینکه باعث افزایش توجه و دقت و تمرکز می‌شود، هوش هیجانی بچه‌ها را هم تقویت می‌کند.

بازی‌های ساختنی و چیدنی: بازی‌های ساختنی و چیدنی مانند لگو یا برج هیجان از بازی‌هایی هستند که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود.

بازی کودک با گوشی هوشمند و نقاط ضعف آن

گوشی هوشمند نیز می‌تواند برای اهداف اشتباه استفاده شود. امکان دارد کودک با محتوای نامناسب که دیگران به اشتراک گذاشته‌اند روبرو شود. این امر می‌تواند تحولات زیادی در آنها به وجود آورد و زندگی را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار دهد.

امکان این امر وجود دارد که کودک تا دیر وقت بیدار بماند و با گوشی خود سرگرم باشد. این اتفاقات در آینده  باعث خستگی و بی قراری خواهد شد. همچنین امکان دارد که زندگی تحصیلی آنها مختل شود و آسیب‌های جدی به این بخش از زندگی کودک وارد شود.

استفاده از وسایل الکترونیکی منجر به کم تحرکی و عدم فعالیت خواهد شد. کم تحرکی در طول زمان منجر به چاقی کودکان می‌شود. همچنین چاقی منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله دیابت، مشکلات مفصلی و بیماریهای قلبی می‌شود.

کودکانی که بیش از حد وقت خود را با وسایل هوشمند می‌گذرانند، فاقد مهارت‌های اجتماعی لازم برای تعامل هستند. بدون توانایی تعامل با دیگران، امکان دارد ایجاد روابط در آینده برای کودک مختل شود.

این نوع از بازی کودک به جای اینکه به او کمک کند تا پیشرفت داشته باشد، او را بیشتر دچار اعتیاد خواهد نمود. استفاده از گوشی هوشمند به راحتی منجر به اعتیاد در کودک میشود. آنها دیگر اولویت‌های سنی و اجتماعی را در نظر نمی‌گیرند. در زمانی که تلفن همراه در دسترس‌شان نیست از دوری‌اش رنج می‌برند.

به همین دلیل استفاده از گوشی باید توسط والدین در طول روز بررسی شود. برای جلوگیری از این امر می‌توان از نرم‌افزارهای نظارتی و کنترلی برای مشاهده کردن فعالیت‌های کودک استفاده نمود.

FamilySafe یکی از این اپلیکیشن‌ها است. به والدین کمک می‌کند تا اعمال کودک خود را نظارت کرده و حتی زمان استفاده از آن را محدود کنند. در بهترین راه‌کارها برای کاهش وابستگی کودک به گوشی بیشتر در این مورد بخوانید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *