[smartslider3 slider="2"]

مهمترین نکات در مورد مزایا و معایب آموزش مجازی

آموزش مجازی

شیوع بیماری کرونا تعطیلی مدارس را به همراه داشت. این امر دلیلی برای شروع آموزش مجازی در مدارس شد. اما این شیوه جدید آموزشی با چالش‌هایی روبرو است. دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد. آموزش‌ مجازی یا همان آموزش غیرحضوری و یا آموزش آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته بیش از ۹۰ درصد آموزش‌های کشور را در برمی‌گیرد.

در سال‌های گذشته فرزندان زمان زیادی را صرف مدرسه می‌کردند و اوقات زیادی در منزل نبودند. اما اکنون با وجود ویروس کرونا به صورت تمام وقت در منزل و در کنار خانواده هستند. به همین دلیل شکل درس خواندن تغییر کرده و به صورت آنلاین و با استفاده از تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه شده است.

در این مدت زمان طولانی در روز که کودک در حال استفاده از وسایل الکترونیکی و فعالیت‌ در فضای مجازی است، امکان دارد با محتوای نامطلوب برخورد داشته باشد. این اتفاق به لحاظ رفتاری می‌تواند خطرساز و باعث آسیب‌های زیادی باشد.

در این بین استفاده از نرم‌افزارهای کنترلی مانند FamilySafe می‌تواند کمک بزرگی برای والدین باشد. FamilySafe با کنترل تمامی اتفاقات رخ داده در گوشی کودک می‌تواند والدین را از تمامی آنها با خبر سازد.

چالش‌های آموزش مجازی

  • به خطر افتادن سلامت جسمانی کودکان به دلیل استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی
  • از دست دادن تمرکز
  • نداشتن تجهیزات کافی و بروز برای همه فرزندان
  • نداشتن اینترنت مناسب

مزیت‌های آموزش‌های مجازی

 از مهم‌ترین فواید آموزش آنلاین در دسترس بودن آن است. کم رنگ شدن هزینه‌های رفت و آمد و صرفه‌جویی در زمان، فرصت‌ عالی است که فضای مجازی در اختیار قرار داده است.

استفاده از نرم افزارهای ارتباطی، آموزش‌های مجازی را آسانتر نموده است. در کلاس‌های مجازی محدودیت زمان و مکان وجود ندارد. دانش آموز می‌تواند در هر زمان و مکانی به آنها دسترسی نامحدود داشته باشد.

استفاده از کلاس‌های آموزش حضوری با مشکلاتی همچون عدم تغییر در زمان کلاس‌ ویا نشستن در صندلی ناراحت را همراه دارد. اما در آموزش آنلاین دیگر نیاز به کلاس فیزیکی نیست.

به دلیل ضبط شدن کلاس‌ها از قبل، دانش آموزان می‌توانند در هر زمان که بخواهند آنها را مشاهده کنند. دانش آموزان می‌توانند در هر فضایی که دوست دارند محتواهای آموزشی مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند. بنابراین میتوان از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی راحتی و آرامش در آموزش را بیان کرد.

سرعت عرضه و تولید محتوای الکترونیک نسبت به محتوای چاپی و فیزیکی بیشتر است. حال آنکه تغییر محتوای آموزشی چاپی به علت هزینه‌های بالای تولید و عرضه محتوا سخت است و این تغییر دیر انجام می‌شود.

استفاده از محتوای چندرسانه‌ای باعث درگیر شدن بخش‌های زیادی از مغز می‌شود. این عمل کمک می‌کند محتوای آموزشی تا زمان بیشتری در ذهن باقی بماند.

با استفاده از آموزش الکترونیک وبا برقرار شدن امکان استفاده از آموزش برای کاربران مناطق دوردست و محروم، عدالت و برابری آموزشی ایجاد می‌شود.

معایب و مشکلات آموزش مجازی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آموزش‌های آنلاین، اینترنت است. نبود اینترنت مناسب استفاده از بسیاری نرم‌افزارها را یا غیرممکن کرده یا کیفیت استفاده را کاهش داده است. عدم آشنایی معلمان با نرم‌ افزارهای استفاده شده و حتی روش تدریس مجازی، این امر خود اثر منفی در آموزش خواهد گذاشت.

از مشکلات دیگر کمبود تجهیزات ازجمله موبایل و تبلت است. برخی از والدین توان مالی خرید وسایل و تجهیزات موردنیاز برای آموزش در فضای مجازی را ندارند. فضای مناسب برای آموزش در بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد. این موضوع شرکت در کلاس‌ها را برای کودک با چالش روبرو خواهد کرد.

کاهش انگیزه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش فضای مجازی است. با دور شدن از آموزش و کار گروهی به تدریج انگیزه تحصیلی کودکان کم شده که این امر خود می‌تواند یک تهدید باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *