[smartslider3 slider="2"]

بهترین راه‌های شناخت صحیح و آموزش کودک

بهترین راه‌های شناخت صحیح و آموزش کودک

شناخت صحیح کودک یکی از اساسی ترین شروط در موفقیت تربیت و آموزش وی است. انسان به تناسب رشد فکری و عاطفی، پیرامون خود را می‌شناسد و آن را درک میکند. شناخت کودک و درک وی از اهمیت زیادی برخوردار است. این شناخت برای پیدا کردن راهی برای ورود به دنیای کودک صورت می‌گیرد. رشد و شکوفایی ویژگی‌های شخصیتی کودک با شناخت درست آن به دست خواهد آمد.

آگاهی از شخصیت کودک و وضعیت روانی او قسمت بسیار مهمی از وظیفه والدین و مربیان به شمار می‌رود. در این صورت است که می‌توان به بهترین شکل ممکن او را آموزش داد و راهی برای رشد و نمایش استعدادهای او فراهم آورد. با بررسی مقاله نقش والدین و تاثیر آن در روند فعالیت کودک در فضای مجازی، بیشتر در این باره بخوانید.

اهمیت آموزش کودک

از گذشته تا کنون اولین و اساسی‌ترین آموزش‌ها به محیط خانواده باز میگردد. هرچه محیط خانواده آرامتر باشد و فضای امن‌تری برای کودک ایجاد شود، آموزش نتایج بهتری دربرخواهد داشت. باید در نظر داشت که آموزش کودک در  سنین پایین بهتر است در خلال بازی انجام شوند.

نقش شناخت صحیح در تربیت و آموزش کودک

همانطور که بیان شد برای درک کودک داشتن شناخت مناسب از او واجب و ضروری است. این شناخت با وقت گذراندن با وی و مشاهده دقیق او صورت می‌گیرد. با در نظر گرفتن کودک در هنگام تعامل با دیگران، می‌توان درک خوبی از شخصیت او به دست آورد.

والدین باید با جلب اعتماد کودک، به او نشان دهند وقتی به آنها نیاز داشته باشد، کنارش حضور داشته و از او حمایت می‌کنند. این عمل احساس امنیت را برای او ایجاد خواهد کرد. برای کارهای مفید کودک از وی قدردانی کنید. این عمل نقش بزرگی در آموزش کودک دارد. با شنیدن صحبت‌های کودک درک بهتری از او به دست می‌آید. گوش دادن به سخنان کودک این حس را منتقل می‌کند که شما نسبت به زندگی او مشتاق و علاقه‌مند هستید.

برای تصمیمات و آموزش‌هایی که در نظر گرفته شده‌اند تا اجرا شوند باید با کودک مشورت شود. توضیح دادن این موقعیت‌ها راهی برای درک بهتر وی از آموزش خواهد شد. با این کار احساس اهمیت خواهد کرد و اعتماد به نفسش افزایش خواهد یافت.

بی‌توجهی و کودک آزاری و نقش آن در آموزش کودک

در زمان بد خلقی کودک به دنبال علت برخورد او بود. بنابراین نقش شناخت صحیح کودک در تربیت و آموزش کودک پر رنگ تر از قبل خواهد شد. حتی گاهی کودک دچار اذیت و آزار جسمانی است. این اتفاق به خودی خود، مسئله بسیار تکان دهنده‌ای است. می‌توان با انجام نکات کوچکی همچون صحبت، شناخت صحیح و آموزش کودک از این آسیب دوری نمود.

در دنیای امروز کودک آزاری فقط به معنای اذیت و آزار جسمانی نیست. بی‌توجهی و نادیده گرفتن نیازهای کودک و قرار دادن وی در موقعیت‌هایی خطرناک نیز نوعی کودک آزاری محسوب می‌شود. صرف نظر از نوع سوء استفاده، نتیجه آن یک آسیب عاطفی جدی بر روح و روان کودک جای خواهد گذاشت. گاهی تنها با صحبت و توجه و آموزش صحیح به کودک می‌توان او را از چنین موقعیت های مخربی دور نمود.

واقعیت‌ها درمورد کودک آزاری

 بدرفتاری جسمی با کودک فقط یکی از انواع کودک آزاری است. دیگر رفتار‎ها همچون بی‌توجهی به کودک نیز می‌تواند همان میزان به وی آسیب برساند. به دلیل این که علائم همیشه واضح و آشکار نیستند کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بسیاری از والدین یا پرستاران خود قربانی سوء استفاده شده‌اند و راه دیگری برای انجام وظایف خود بلد نیستند.

 سوء استفاده و غفلت امکان دارد در همه گروه‎‌های نژادی، اقتصادی و فرهنگی بروز کند. با توجه به تحقیقات کارشناسان با اینکه آزار و اذیت توسط افراد غریبه هم اتفاق میافتد. اما بیشترین آزارگران از اعضای خانواده یا افراد نزدیک خانواده هستند. بیشتری این آسیب‌ها در فضای مجازی برای کودک رخ می‌دهند.

با کمک گرفتن از تکنولوژی و نرم‌افزارهای موجود می‌توان این خطرات را کاهش داد و به حداقل خود رساند. FamilySafe یکی از این نرم‌افزارها است. FamilySafe با نظارت و کنترل بر وسایل هوشمند کودک می‌تواند والدین را هر لحظه از رویدادهای گوشی هوشمند وی باخبر نماید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *