[smartslider3 slider="2"]

آموزش آنلاین کودکان چه مزایا و معایبی را برای جامعه به دنبال دارد؟

آموزش آنلاین کودکان

امروزه بیش از نود درصد آموزش‌های کشور را آموزش مجازی دربرگرفته است. با اینکه کم شدن هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش سرعت آموزش را می­توان از فرصت‌های فضای مجازی بشمار آورد، اما آموزش آنلاین کودکان معایب زیادی را با خود به همراه داشته است.

عدم آشنایی والدین به فضای مجازی و عدم داشتن سواد رسانه‌ای موجب شده است که استفاده از این ابزار مشکلاتی زیادی را به وجود آورد. در دوران حساس کودکی باید به همه­‌ی جنبه­‌های استفاده از اینترنت و میزان دسترسی او نظارت داشت. با مطالعه مقاله اینترنت امن برای کودکان و شش راهکار عالی در ایجاد و بررسی آن می‌توان آسیب‌های فضای مجازی را شناخت.

مزیت­‌ها و آسیب‌­های گوشی هوشمند در آموزش آنلاین کودکان

یکی از مزیت‌­های آموزش آنلاین کودکان، نبود نیاز به رفت و آمد است. صرف این زمان برای امور مفیدتر نتایج درخشانی را به همراه خواهد داشت. همچنین دسترسی به منابع به صورت آسان و شرکت در چند دوره باهم از دیگر مزیت­‌های آموزش مجازی بشمار میرود. کلاس آنلاین مهارت استفاده کودک از تکنولوژی را نیز افزایش می­دهد.

باید به این امر توجه داشت که استفاده‌­ی طولانی‌مدت از گوشی‌ باعث اختلال در تمرکز خواهد شد. در تحقیقات نشان داده شده است کودکانی که بیشتر وقت خود را با گوشی‌های هوشمند می‌گذرانند، از سطح توجه پایین تری برخوردار هستند. از سوی دیگر کودکان به دلیل تخیل قوی که دارند در برابر محتوایی که میبینند، آسیب‌پذیرتر هستند. کودک نمی­تواند تفاوت بین واقعیت و خیال را درک نماید.

ضرر استفاده‌ی مداوم از گوشی هوشمند برای کودکان می‌­تواند تاثیرات منفی جسمانی هم داشته باشد. برای نمونه اختلالات بینایی، درد در ناحیه‌ی گردن، اختلالات سیستم عضلانی می‌­توانند کودک را دچار آسیب‌­های جبران ناپذیری کنند. باید یادآور شد که یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی سرقت هویت کودک است. به همین دلیل باید دانست سرقت هویت کودک در فضای مجازی چگونه رخ میدهد و راه جلوگیری از آن چیست؟ تا بتوان از کودک دراین شرایط محافظت نمود.

شخصیت اجتماعی و آموزش آنلاین کودکان

مدرسه باعث فراهم شدن زمینه ارتباط کودکان با دیگران می‌­شود و در ایجاد و شکل گیری شخصیت اجتماعی کودک نقش بزرگی را ایفا میکند. با ایجاد فضای آموزش مجازی دیگر این امر بسیار مهم صورت نمیگیرد. در این شرایط درصد کمی از کودکان قادر به برقراری ارتباط سالم خواهند بود.

 در تست‌­های صورت گرفته بر روی دانش آموزان زیر سیزده سال نشان داده شده است در بُعد اجتماعی و شکل گیری شخصیت دانش آموزان با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. دانش آموزانی که به صورت مداوم از آموزش آنلاین استفاده نموده‌­اند بیشتر دچار استرس و اضطراب در جمع خواهند بود.

خطرات سه نرم افزار پر کاربرد اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام

یکی از قوانین اینستاگرام داشتن سن بیشتر از سیزده سال است و چنانچه سن کاربر کمتر باشد، باید نام یکی از والدین یا یک فردی بزرگسال به عنوان مسئول صفحه آورده شود. اما اینستاگرام مانند بیشتر اپلیکیشن­‌های دیگر امکان کنترل و دسترسی والدین به صفحات چت و یا جستوجو را نمی‌دهد.

اپلیکیشن واتس اپ قابلیتی برای کنترل کردن سن کاربران ندارد. از دیگر معایب آن میتوان به این که گزینه‌ای برای کنترل محتوا توسط والدین ندارد. همچنین در صورتی که عکس یا ویدئوی نامناسبی برای کودک ارسال شود، امکان گزارش آن وجود ندارد.

 اپلیکیشن تلگرام نیز سن کاربران را کنترل نمی‌کند و حساب کاربری تنها براساس شماره تلفن همراه ایجاد می‌شود. یکی از قابلیت‌های این نرم افزار، چت‌ مخفی است. این چت قابلیت دارد که بعد از مدتی ناپدید ‌شود. ممکن است از چت کودک با فردی ناشناس هیچ‌ اثری باقی نماند. از سوی دیگر پیام‌ها را که حاوی نام کاربری است، می‌توان در گروه‌های مختلف منتشر کرد و در این صورت حساب کاربری کودک در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

سخن آخر

باید توجه داشت که آموزش آنلاین کودکان می‌­تواند بسیار مفید و سودمند باشد. اما با ورود کودک به فضای مجازی و استفاده نامحدود او از اینترنت به هر دلیل آموزشی یا غیر از آن می‌­تواند آسیب­‌های زیادی را نیز به همراه بیاورد. کودک با استفاده از اینترنت و بدون کنترل والدین در دنیایی بزرگتر از جهان کنونی خود گم خواهد شد. در این زمان است که والدین باید راهکاری برای کنترل کودک خود بیاندیشند.

با استفاده از نرم افزارهای نظارت بر گوشی کودک می­‎‌توان کنترلی کامل بر روی وسایل هوشمند کودک داشته باشید. نرم افزار FamilySafe تمام فعالیت‌های صورت گرفته در گوشی هوشمند کودک همچون تماس‌های ورودی و خروجی، ارتباطات در تمامی شبکه­‌های اجتماعی، پیام‌ها، زمان استفاده از هر یک از نرم افزارها و غیره را نظارت کنید و از آنها باخبر شوید. با استفاده از این نرم افزار دیگر نیازی به چک کردن وسایل هوشمند کودک و چک کردن مداوم رفتارهای وی نخواهد بود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *