[smartslider3 slider="2"]

سرقت هویت کودک در فضای مجازی چگونه رخ میدهد و راه جلوگیری از آن چیست؟

سرقت هویت کودک در فضای مجازی چگونه رخ میدهد

مجرمان تمایل زیادی به سرقت هویت کودک در فضای آنلاین دارند، اما چرا؟ کودکان بسیار آسانتر از بزرگسالان اطلاعات هویتی خود را بازگو می­کنند. آنها آسانتر به غریبه‌­ها اعتماد می­‌کنند. دستیابی به اطلاعات کودک راهی آسان برای ورود به حریم اطلاعات شخصی والدین نیز تلقی شود. والدین نقش اصلی در حفظ امنیت کودک در برابر تهدیدات فضای مجازی برعهده دارند. بنابراین باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند تا بتوانند از آسیب‌ها پیشگیری نمایند.

سرقت هویت زمانی رخ می­دهد که کاری از طریق استفاده از هویت دیگران صورت گیرد. در واقع فرد سارق خود را پشت هویت شخص دیگری قرار داده است. این کار نوعی تقلب برای استفاده از موقعیت شخص دیگر بشمار میرود. مجرم وانمود می­کند شخص دیگری است و به منافع وی دست پیدا می­کند. احتمال سرقت هویت برای افراد زیر ۱۸ سال، ۵۱ برابر افراد بزرگسال است.

راه های جلوگیری از سرقت هویت کودک

والدین می‌توانند با انجام برخی کارهای ساده اقدامات لازم را برای محافظت از هویت کودکان انجام دهند. از راه­های محافظت از سرقت هویت در فضای مجازی می‌­توان به حفاظت از شناسه ملی، مشخصات مدرسه و سایر اطلاعات ضروری اشاره نمود. همچنین باید به کودک آموخت انتخاب گذرواژه­های پیچیده و قوی و فعال کردن تنظیمات امنیتی برای جلوگیری از هک شدن حساب کاربری از اقدامات اولیه و مهم است.

اغلب کودکان و نوجوانان با هدف یافتن دوست جدید در فضای مجازی اطلاعاتی از خود به نمایش می­گذارند. این امر زمینه مساعدی برای سرقت اطلاعات فراهم می آورد. براین اساس عدم نگهداری و ذخیره اطلاعات شخصی و تصاویر خصوصی کودکان بر روی تلفن هوشمند حائز اهمیت است. برای جلوگیری از سرقت هویت کودک، باید اطلاعات و تصاویر خصوصی وی را به اشتراک . با انجام این اعمال ساده دیگر اطلاعاتی از هویت کودک و یا نوجوان انتشار پیدا نخواهد کرد.

حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت هویت کودک در فضای مجازی

برای ایجاد امنیت و جلوگیری از سرقت هویت کودک ابتدا بهتر است، اینترنت امن برای کودکان و شش راهکار عالی در ایجاد و بررسی آن را مطالعه نمایید. کودکان به دلیل عدم آگاهی، قربانى تهديدات فضای مجازی می­شوند. با انجام اعمال ساده می‌­توان از این امر جلوگیری نمود. گاهی برخی از خطرات هم کودک و هم خانواده وی را تهدید خواهند کرد. به همین دلیل ضروری است تا بر رفتار کودکان در دنیای مجازی نظارت داشت.

 برای مثال، می­توان با فعال نمودن تنظيمات امنيتى دستگاه­هایی که کودک با آنها فعالیتی انجام می­دهد و با چک کردن دوره­ای این تنظیمات بر کار وی نظارت داشت. قانون گذاری براي استفاده از فضاى مجازى یکی دیگر از روش­های کنترل و نظارت بر کودک خواهد بود. می­توان با اختصاص زمان برای استفاده از گوشی هوشمند در هنگامی که والدین نیز وقت آزاد دارند، بر فعاليت وی نظارت داشت.

والدین باید در مورد فناوری‌های جدید بروز و الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند. در عین حال باید مراقب تصاویر و مطالبی که کودک در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کند، باشند. اما بهترین راه برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی این است که والدین آموزش کافی به کودکان خود بدهند.

 خطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان

اغلب نوجوانان راحت تر به دیگران اعتماد می­کنند. به همین دلیل در شبکه­­های اجتماعی دوستانی دارند، که هرگز آن­ ها را ملاقات نکرده ­اند، ولی با آن­ ها در تماس روزانه هستند. به همین دلیل امکان دارد اطلاعات شخصی زیادی را به آنها انتقال دهند. البته باید در نظر داشت که دوستی­­های اینترنتی بخشی از زندگی امروز هستند، اما نباید والدین از وظیفه­ای که درباره­ی کودکان خود دارند کوتاهی کرده و آنها را در دنیای نامحدود اینترنت تنها رها کنند.

 باید یادآور شد که وب­ سایت­­ها و شبکه­های اجتماعی زیادی وجود دارد که افراد در آنها به صورت ناشناس با هم صحبت میکنند و از یکدیگر اطلاعات میگیرند. گاهی با استفاده از همین اطلاعات ­به مسخره کردن دیگران پرداخته و موجب ناراحتی و افسردگی آنها می ­شوند. این اذیت­ها حتی گاهی به مسائل جنسی ختم می­شود. تحقیقات نشان میدهد که در حدود یک سوم از کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته­ اند، به وسیله اینترنت در این دام افتاده­­اند.

امروزه اینترنت می تواند مهارت­‌های کودکان را بیش از پیش بیافزاید. کودکان همیشه در خانه نیستند، اما از این امکانات استفاده روزانه دارند. لازم است محافظت از کودکان در فضای مجازی در دیگر مکان­‌ها نیز صورت گیرد. FamilySafe این امکان را فراهم کرده است که در هنگام دور بودن کودک، والدین بتوانند گوشی هوشمند وی را بررسی کرده و از موقعیت وی باخبر شوند. با نصب و راه اندازی این نرم افزار بر روی وسایل هوشمندی که کودک از آنها استفاده می­کند، می­توان به راحتی بر روی اتفاقات رخ داده در آنها نظارت کامل داشت.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *