[smartslider3 slider="2"]

رفع مشکل قطع شدن اینترنت در گوشی های اندروید

رفع مشکل اینترنت در گوشی های اندروید

امروزه اینترنت به جزوی جدانشدنی از زندگی افراد تبدیل شده است. اینترنت در پیگیری کردن امور کاری و شخصی ما کاربرد دارد و زمان هایی در روز به استفاده از آن نیاز داریم. اما گاهی اینترنت گوشی های اندروید به مشکل می خورد. برای رفع مشکل اینترنت دستگاه اندروید، باید اول دلیل بروز مشکل را کشف کنیم.

از مهم ترین دلایل قطع اینترنت می توان به مشکلات مربوط به اپراتور خدمات دهنده اینترنت، اختلالات نرم افزاری، مشکلات سخت افزار، تنظیمات اشتباه APN، تنظیمات مربوط به VPN و… اشاره کرد. در این مقاله دلایل قطع شدن اینترنت در گوشی های اندرویدی را بررسی می کنیم. همچنین روش رفع این مشکل را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

روش های رفع مشکل اینترنت اندروید

مشکل سرویس دهنده اینترنت

به طور کلی گوشی ها به دو روش به اینترنت متصل می شوند. یکی از این روش ها اتصال از طریق مودم WiFi بوده و دیگری اینترنت خط موبایل است. در صورتی که گوشی تان اینترنت ندارد، باید مطمئن شوید که آیا مشکل از سرویس دهنده اینترنت تان است یا خیر؟

برای فهمیدن این مساله اول گوشی دیگری را به وای فای وصل کنید، اگر اینترنت برقرار بود، یعنی سرویس دهنده مشکلی ندارد و خرابی اینترنت دلیل دیگری دارد. اگر اینترنت برای تمام دستگاه های اطرافتان قطع است به احتمال زیاد مشکل از ISP شماست. با سرویس دهنده اینترنت تماس بگیرید و دلیل قطعی اینترنت را بپرسید.

اگر مشکل خطوط سراسری باشد، اپراتورها زمان رفع مشکل را به شما اطلاع می دهند. همچنین در صورت وجود مشکل از سوی شرکت سرویس دهنده، اپراتورها دستورالعمل هایی را به شما توضیح می دهند تا مشکل را به سادگی رفع کنید. قبل از تماس مطمئن شوید که وقت کافی برای صحبت کردن دارید، چرا که معمولا مکالمه اپراتور و راهکارهایی که ارائه می دهد طولانی اند.

اگر با اپراتور تلفن همراه خود تماس می گیرید، حتما با گوشی غیر از گوشی خودتان تماس را برقرار کنید؛ چرا که سرویس دهنده سیم کارت شما، ممکن است نیاز داشته باشد تلفن تان را از شبکه خارج کند؛ در این صورت تماس قطع خواهد شد.

مشکل مربوط به مودم WiFi

مشکلات مودم به چند شکل ظاهر می شود؛ مشکل از سرویس دهنده اینترنت، خرابی مودم یا بهم ریختن تنظیمات رایج ترین حالت هایی هستند که باعث قطعی اینترنت مودم وای فای می شوند. در صورتی که اپراتور اعلام کند مشکل از سوی شرکت سرویس دهنده اینترنت نیست، شما باید دستگاه های مختلفی را به مودم وصل کنید تا ببینید وضعیت اینترنت در آن دستگاه ها به چه صورت است؟ اگر اینترنت در تمام دستگاه ها برقرار نبود، به احتمال زیاد مودم دچار ایراد شده است.

یک بار مودم را خاموش و روشن کنید. با انجام این کار ممکن است مشکل مودم حل شود. چنانچه با این کار مشکل حل نشد، بایستی مودم را ریست کنید. در پشت همه مودم ها دکمه ای با نام ریست وجود دارد که با نگه داشتن آن مودم ریستارت می شود. دقت کنید که حدود 15-10 ثانیه دکمه Reset را نگه دارید.

با ریست شدن مودم، دستگاه به حالت اولیه اش (یعنی هنگامی که آن را خریداری کرده بودید) برمی گردد؛ بنابراین باید تنظیمات اولیه مودم را دوباره انجام دهید. اکنون می توانید مجددا اتصال به اینترنت را توسط گوشی یا دستگاه های دیگر تست کنید. اگر این روش را امتحان کردید، اما همچنان اینترنت مودم متصل نبود، احتمالا مودم دچار ایراد سخت افزاری شده است.

رفع مشکل اینترنت اندروید -مشکل مرتبط با مودم
هنگام بررسی مشکل اینترنت مودم، مطمئن شوید که اولا اتصالات برقرار بوده و جدا نشده باشند. ثانیا مطمئن شوید که حجم اینترنت تان به پایان نرسیده و یا خطتان از طرف مخابرات قطع نباشد.

به هم خوردن تنظیمات گوشی

ممکن است قطعی اینترنت اندروید به دلیل به هم ریختن تنظیمات گوشی اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل در گام اول اینترنت گوشی را یک بار خاموش و روشن کرده، یا حالت پرواز گوشی را فعال و غیرفعال کنید. در صورتی که مشکل حل نشد، در گام بعدی موبایل خود را خاموش و روشن نمایید. این کار مشکلات نرم افزاری حاصل از اپلیکیشن های موجود را حل می کند.

اگر با خاموش و روشن کردن گوشی مشکل اینترنت حل نشد، روش بعدی بیرون آوردن سیم کارت از گوشی می باشد. یک بار سیم کارت گوشی را خارج کرده و بعد در جای خود قرار دهید. چنانچه گوشی شما دو سیم کارته است، سیم کارتی در اسلات دوم قرار دهید و وضعیت اینترنت را بررسی کنید. اگر مشکل از اسلات اول سیم کارت باشد، با این روش متوجه آن خواهید شد.

مشکل اینترنت اندروید به دلیل عدم تنظیم صحیح APN

APN مسئول تامین اینترنت گوشی از طریق تنظیم آدرس IP است. گاهی اوقات ممکن است وظیفه APN به درستی انجام نشود و IP نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. در صورتی که به تنظیمات بخش APN بروید، می توانید متوجه این مساله شوید. برای مراجعه به تنظیمات IP مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد Settings (تنظیمات) گوشی شوید.
  • در صفحه تنظیمات گزینه SIM Cards and Mobile Networks را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت SIMcard operator شوید.
  • از بخش SIMcard operator، وارد Access point nemes شوید.
  • در Access point nemes، لیستی از اسامی APN با برچسب یک شبکه موجود است، گزینه Reset در پایین صفحه را انتخاب کنید تا تنظیمات به حالت اولیه برگردد. با این کار APN گوشی تنظیم مجدد می شود.
حل مشکل اینترنت اندروید با تنظیم مجدد APN
حل مشکل اینترنت اندروید با تنظیم مجدد APN

رسیدن به حداکثر مقدار استفاده از داده‎ های موبایل

سیستم عامل اندروید، امکانی دارد که با استفاده از آن می توان سقف مصرف اینترنت سیم کارت گوشی را تعیین کرد. در صورت رسیدن به سقف اینترنت، دیتای موبایل قابل استفاده نمی باشد. این قابلیت برای زمانی مفید است که بدون اطلاع شما، آپدیت های زیادی بر روی گوشی انجام شود و اینترنت گوشی هدر برود. یا اینکه بدافزاری بر روی گوشی نصب شده باشد و بدون اطلاع شما، دانلود و آپلودهای بی رویه انجام دهد.

برای بررسی فعال یا غیرفعال بودن قابلیت محدودیت اینترنت گوشی، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد Settings (تنظیمات) گوشی شوید.
  • گزینه استفاده از داده موبایل (Mobile Data Usage) را بزنید.
  • گزینه ای با نام Limit Mobile Data Usage مشاهده می کنید. در صورتی که تیک این گزینه فعال باشد، یعنی محدودیت اینترنت گوشی تان فعال است. تیک این گزینه را بردارید. همچنین می توانید حداکثر سقف مجاز استفاده از داده موبایل را بالاتر ببرید تا دیرتر اخطار قطع مصرف داده را دریافت کنید.
  • دیتای موبایل را خاموش کرده و مجددا روشن کنید. مشکل اینترنت گوشی رفع می شود.

مشکلات مرتبط با سیم کارت

گاهی اوقات مشکل اینترنت اندروید از سیم کارت است. در صورتی که اینترنت سیم کارت اطرافیانتان وصل است و مشکل فقط مربوط به سیم کارت شماست، با اپراتور تلفن همراهتان تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید.

البته در این بین از جدید بودن سیم کارت خود مطمئن شوید، سیم کارت های خیلی قدیمی مشکل اتصال به اینترنت دارند و اگر اپراتور از شما درخواست تعویض سیم کارت کرد، دقت کنید که سیم کارت تعویضی با همان شماره قبلی بوده و پشتیبانی از اینترنت نسل چهارم در اختیارتان قرار دهد.

مشکل اینترنت اندروید به دلیل استفاده از VPN

بعضی اوقات VPNها و برنامه های تغییردهنده IP باعث بروز مشکل در اتصال اینترنت می شوند. اگر با مشکل اینترنت اندروید مواجه شده اید، بهتر است نگاهی به تنظیمات پروکسی گوشی نیز بیندازید.

برای این منظور از تنظیمات گوشی به صفحه Wireless and network (بی سیم و شبکه) بروید. گزینه proxy یا vpn را انتخاب کرده و حذف کنید. با حذف تنظیمات پروکسی، مشکل اینترنت رفع خواهد شد.

مشکل اینترنت اندروید در یک نرم افزار خاص

گاهی اوقات اینترنت گوشی وصل است اما یک برنامه به خصوص در گوشی تان اینترنت ندارد. در این شرایط احتمال دارد که سرور برنامه قطع باشد. برای مثال اگر نمی توانید در برنامه واتساپ پیامی ارسال کنید، از دوستان تان بپرسید که واتساپ آن ها فعال است یا خیر؟

در صورتی که مشکل از سرور برنامه نباشد، باید تنظیمات برنامه را چک کنید. قبل از هر چیزی مطمئن شوید که از برنامه اصلی استفاده می کنید. برای مثال اگر از اپلیکیشن شبه تلگرام استفاده می کنید، آن را حذف کرده و تلگرام اصلی را نصب کنید. یک بار از برنامه خارج شوید و دوباره لاگین کنید. به احتمال زیاد مشکل حل می شود.

مشکلات نرم افزاری مرتبط با گوشی

اگر مشکل اینترنت اندروید به دلیل خطا در خدمات رسانی ISP نبوده و دستگاه مودم نیز ایرادی نداشته باشد، احتمالا گوشی با مشکلات نرم افزاری مواجه شده است. (البته باید از قبل مطمئن شوید که مشکل از سخت افزار گوشی نیست). برای رفع مشکل اینترنت گوشی، اینترنت را خاموش کرده و مجددا روشن کنید. همچنین حالت Flight را فعال کرده و بعد از چند لحظه غیر فعال کنید. با انجام این اقدامات ممکن است مشکل اینترنت اندروید رفع شود.

روشن خاموش کردن حالت پرواز

اگر مشکل اینترنت مربوط به WiFi است می توانید گزینه فراموش رمز وای فای را انتخاب کرده و یک رمزعبور جدید تعیین کنید. در صورت رفع نشدن مشکل، در گام بعدی بروزرسانی های گوشی خود را چک کنید. ممکن است آپدیت هایی برای گوشی تان ارائه شده باشد که جهت دسترسی به اینترنت به آن ها احتیاج داشته باشید.

اگر تمام حالت های قبلی را بررسی کردید اما مشکل اینترنت اندروید حل نشد، در گام آخر باید ریست کردن گوشی اندروید را امتحان کنید. البته دقت داشته باشید که این مرحله بعد از تست کردن تمام دلایل قطع شدن اینترنت انجام می شود. چرا که برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه باعث حذف تمام برنامه ها، تنظیمات و اطلاعات گوشی شما می شود. اگر تصمیم گرفتید که گوشی تان را ریست فکتوری کنید، حتما از قبل، از اطلاعات گوشی بک اپ اندروید تهیه کنید.

اگر مشکل اینترنت اندروید نتیجه تنظیمات نادرست، نصب شدن بدافزار، مشکل نرم افزاری، یک نقص، اشکال یا ویروس باشد، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه این مشکل را حل می کند. اگر ریست کردن گوشی را هم امتحان کردید اما مشکل حل نشد، به احتمال زیاد موبایل تان به مشکل سخت افزاری برخورده است. گوشی را به یک متخصص حرفه ای بسپارید تا مشکل را بررسی کند. ممکن است با فلش کردن گوشی مشکل حل شود، یا نیاز باشد که سخت افزار گوشی تعویض شود.

جمع بندی

قطع شدن اینترنت در گوشی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله دلایل اصلی قطعی اینترنت در گوشی های اندروید را بررسی کردیم. همچنین روش حل مشکل اینترنت در هر زمینه را توضیح دادیم. گاهی مشکل اینترنت دلیلی غیر از عوامل توضیح داده شده در این مقاله دارد. برای مثال ممکن است دلیل قطع شدن اینترنت،هک وای فای باشد. یا اینکه برنامه های کنترل دسترسی به اینترنت عامل عدم دسترسی برنامه ها به اینترنت باشند.

در صورتی که اینترنت وای فای یا سیم کارت گوشی تان به مشکل خورد، مرحله به مرحله فاکتورهای قطعی اینترنت را بررسی کنید تا به سرنخ مشکل اینترنت در گوشی خودتان برسید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *