[smartslider3 slider="2"]

آموزش کار با سکرت چت تلگرام و ارسال پیام های مخفی در این پیامرسان

آموزش سکرت چت تلگرام

سکرت چت تلگرام قابلیتی است که برنامه تلگرام، برای تامین بالاترین سطح امنیت اطلاعات به کاربران ارائه کرده است. با این قابلیت یک ارتباط یک به یک بین شما و مخاطبتان برقرار می شود و حتی شرکت تلگرام نیز از محتوای چت شما مطلع نخواهد شد. البته Secret Chat یا همان چت خصوصی واتساپ قابلیت های جذاب دیگری مثل عدم اسکرین شات گرفتن و عدم فوروارد چت را نیز ارائه می دهد، که در ادامه به توضیح این قابلیت ها به طور مفصل تری می پردازیم.

در این مقاله قصد داریم که نحوه ایجاد گفتگوی مخفی یا سکرت چت تلگرام (Secret Chat) را آموزش دهیم و ویژگی های این قابلیت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی قابلیت سکرت چت تلگرام

در حالت پیش فرض، چت های تلگرام تنها از سمت سرور خود تلگرام رمزگذاری شده اند. تمام داده های شما بر روی سرور تلگرام ذخیره می شوند و بعد از آن، اطلاعات سرور رمزگذاری می شوند. با این کار هیچ شخص ثالثی به اطلاعات شما دسترسی نخواهد داشت؛ اما همچنان خود تلگرام درصورتی که بخواهد، می تواند به تمامی اطلاعات شما دسترسی داشته باشد.

چنانچه تمایل داشته باشید که از رمزگذاری سراسری متن برای گفتگوهایتان استفاده کنید تا از هیچ طریقی، حتی از جانب خود تلگرام، امکان دسترسی به اطلاعات شما فراهم نباشد، می توانید از حالت گفتگوی خصوصی (سکرت چت) بهره ببرید. این پیام ها برخلاف گفتگوهای عادی که روی سرور تلگرام ذخیره می شوند، تنها در دستگاه شما و طرف مقابل نمایان می شوند. در این نوع گفتگو، هیچ شخص سومی (حتی خود تلگرام) هیچ گونه دسترسی به پیام ها ندارد و نمی تواند آن ها را رمزگشایی کند.

کاربران نمی توانند پیام هایی که در گفت و گوهای خصوصی رد و بدل می شود را فوروارد کنند و علاوه بر آن امکان اسکرین شات گرفتن از چت ها وجود ندارد. همچنین اگر یکی از طرفین پیامی را حذف کند، بلافاصله برای فرد مقابل نیز، آن پیام حذف می شود.

چت مخفی در تلگرام غیرقابل پیگیری است.
Telegram

البته در سکرت چت تلگرام محدودیت هایی نیز وجود دارد. چند مورد از محدودیت های چت مخفی تلگرام عبارتند از:

  • امکان ایجاد سکرت چت گروهی در تلگرام وجود ندارد و انجام گفتگوی مخفی فقط برای چت های دو طرفه امکان پذیر است.
  • برای شروع سکرت چت، باید مخاطب آنلاین باشد. (تا زمانی که مخاطب وارد برنامه تلگرام نشود شما با پیام Waiting for (contact) to get online مواجه می شوید. به محض آنلاین شدن مخاطب، امکان ارسال پیام در صفحه سکرت چت برای شما فراهم می شود.)
  • گفتگوی مخفیانه در نسخه دسکتاپ تلگرام امکان پذیر نیست.

مراحل ایجاد سکرت چت در تلگرام

برای ایجاد سکرت چت در تلگرام به دو روش می توانید اقدام کنید.

روش اول ایجاد سکرت چت

در این روش می توانید با گزینه New Secret Chat موجود در منوی اصلی، یک گفتگوی محرمانه ایجاد کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامه تلگرام را باز کنید.
  • آیکون سه خطی موجود در گوشه سمت چپ و بالای صفحه را لمس کنید.
  • گزینه New Secret Chat را انتخاب کنید.
  • کاربر مورد نظرتان را از لیست مخاطبین انتخاب نمایید.
مراحل ایجاد secret chat از منوی اصلی
مراحل ایجاد secret chat از منوی اصلی

به این صورت پنجره سکرت چت تلگرام ایجاد می شود. باید منتظر بمانید تا کاربر مورد نظرتان هم آنلاین شود و بتوانید در سکرت چت تلگرام با یکدیگر گفتگو داشته باشید.

روش دوم ایجاد سکرت چت

در روش دوم ایجاد سکرت چت تلگرام، می توانید مستقیما از طریق صفحه چت مخاطب، به آیکن چت مخفی دسترسی پیدا کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • برنامه تلگرام را باز کنید.
  • به پنجره چت معمولی خود با مخاطب مورد نظرتان مراجعه کنید. (اگر پنجره چت مخاطب در لیست گفتگوهایتان وجود ندارد، وارد بخش Contacts شده و نام مخاطب مدنظرتان را انتخاب کنید.)
  • در صفحه چت با مخاطب مدنظر، از بالای صفحه، بر روی نام مخاطب کلیک کنید تا وارد بخش اطلاعات شوید.
  • گزینه Start Secret Chat را بزنید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده گزینه را OK انتخاب کنید.
مراحل ایجاد secret chat از صفحه چت مخاطب
مراحل ایجاد secret chat از صفحه چت مخاطب

ویژگی های چت مخفی تلگرام

هدف اصلی سکرت چت، بالاتر بردن امنیت تلگرام می باشد. در واقع تلگرام این قابلیت را برای کسانی ارائه داده است که نمی خواهند هیچ نشانی از پیام هایشان در هیچ کجا (حتی نزد مخاطبی که با او چت می کنند)، باقی بماند. تلگرام سعی کرده تا در سکرت چتش احتمال درز اطلاعات (مثل فوروارد کردن پیام برای دیگری یا اسکرین شات گرفتن از چت ها) را به حداقل برساند.

مهم ترین ویژگی هایی که سکرت چت تلگرام برای مخفی ماندن چت ها ارائه می دهد عبارتند از:

رمزگذاری سرتاسری (End to End Encryption)

تمامی اطلاعات در سکرت چت تلگرام از جمله پیام های متنی و فایل های چندرسانه ای، رمزگذاری سرتاسری می شوند. به این معنا که تمام پیام های ارسالی شما در سکرت چت با کدهای خاصی رد و بدل می  شود که فقط دستگاه گیرنده و فرستنده می تواند آن را استفاده کنند. در این حالت هیچ شخص یا ابزار دیگری، نمی تواند به پیام های رد و بدل شده بین دو دستگاه دسترسی پیدا کند. رمزگذاری سرتاسری باعث می  شود که پیام و اطلاعات شما به امن  ترین شکل ممکن رد و بدل شوند و به هیچ وجه قابل شنود نباشند.

حذف خودکار پیام های سکرت چت (Self-Destruct)

برای بالاتر بردن امنیت، می توانید از ویژگی حذف خودکار پیام ها استفاده کنید. در این صورت تمامی اطلاعات رد و بدل شده، پس از بازه مشخص به صورت خودکار حذف می شوند. تنظیمات اعمالی برای حالت Self-Destruct به طور همزمان در دستگاه مقصد و مبدأ قابل انجام است.

تایمر حذف خودکار پیام در سکرت چت تلگرام

برای این کار از بالای صفحه سکرت چت تلگرام، آیکون ساعت یا دکمه Set self-destruct timer را انتخاب کنید. سپس یکی از گزینه های تایمر پیام نابود شونده را انتخاب کنید. بازه زمانی پاک شدن گفتگو از یک ثانیه تا یک هفته است. یک مورد را بسته به شرایط انتخاب کنید و در نهایت آن را تایید کنید.

برای از کار انداختن تایمر کافی است دوباره روی آیکون توقف ساعت بزنید و سپس گزینه off را انتخاب کرده و در انتها عملیات را تایید کنید.

امکان پاک کردن تاریخچه پیام ها به صورت دو طرفه

ممکن است به هر دلیلی نخواهید از تایمر استفاده کنید، اما بخواهید حین چت کردن کل تاریخچه پیام های قبلی را به صورت دو طرفه حذف کنید؛ بدون اینکه به چت خصوصی تان پایان بدهید، یا از صفحه چت خارج شوید. در این حالت می توانید از گزینه Clear history استفاده کنید.

برای این کار بر روی علامت سه نقطه بالای صفحه سکرت چت کلیک کنید و گزینه Clear history را انتخاب کنید. صفحه پاپ اپی نمایش داده می شود و از شما می پرسد که آیا نسبت به این کار مطمئن هستید؟ در صورت تایید کردن، تمام پیام های قبلی سکرت چت به صورت دو طرفه حذف می شوند.

حذف تاریخچه پیام های قبلی با clear history
حذف تاریخچه پیام های قبلی با clear history

عدم امکان فوروارد کردن پیام ها

در حالت سکرت چت، هیچ یک از دو طرف مکالمه در سکرت چت تلگرام نمی توانند پیام دریافتی طرف مقابل و حتی پیام های خودشان را فوروارد کنند. این موضوع باعث می شود که مزیت و ویژگی های امنیتی سکرت چت تلگرام، نسبت به یک چت عادی بسیار بالا برود.

عدم امکان گرفتن اسکرین شات

در آپدیت های قدیمی تر تلگرام امکان اسکرین شات گرفتن وجود داشت. اما به محض اینکه یکی از طرفین از صفحه اسکرین می گرفت، عبارت Took a Screen Shot جهت اطلاع طرف مقابل، در صفحه چت به نمایش در می آمد. اما در حال حاضر این امکان به طور کامل از سکرت چت تلگرام برداشته شده و باز هم اگر فردی بتواند با نرم افزارهای جانبی، اسکرین شات را فعال کند این موضوع قابل تشخیص است.

تنها راه ممکن برای اسکرین شات گرفتن از صفحه چت بدون اطلاع کاربر مقابل، این است که با دوربین یک گوشی دیگر، از صفحه چت مدنظر عکس بگیرید.

عدم همگام سازی Secret Chat با سایر دستگاه های لاگین شده در اکانت

در صورتی که یک اکانت تلگرام را بر روی چند پلتفرم یا برنامه تلگرام دیگر فعال کرده باشید، سکرت چت شما در سایر اکانت های متصل از جمله تلگرام دسکتاپ نمایش داده نمی شود. پس سکرت چت یا گفتگوی مخفی تلگرام مخصوص دستگاه یا گوشی است که در همان لحظه در حال استفاده از آن است.

خارج شدن از Secret chat و حذف دو طرفه تمام اطلاعات

ممکن است در سکرت چتی حضور داشته باشید و بعد از تمام شدن مکالمه بخواهید سکرت چت را ببندید. برای این منظور ممکن است به دنبال گزینه خروج بگردید، اما تنها راه خروج از گفتگوی خصوصی در واقع حذف کردن آن است. با این کار به طور کامل از حالت سکرت چت خارج می شوید و تاریخچه تمام پیام های رد و بدل شده را به صورت یکجا، حذف می کنید.

برای حذف گفتگوی محرمانه تلگرام مراحل زیر را پیش بروید:

  • گفتگوی خصوصی مد نظر را باز کنید.
  • روی علامت سه نقطه بالای صفحه ضربه بزنید.
  • گزینه Delete Chat را انتخاب کنید.
  • صفحه پاپ اپی نمایش داده می شود که از شما می پرسد می خواهید این مکالمه تنها برای خودتان حذف شود یا برای کاربر مقابل نیز حذف شود؟ برای حذف دو طرفه، تیک گزینه Also delete for (contact) را علامت دار کرده و دکمه DELETE CHAT را بزنید.
حذف دو طرفه چت مخفی تلگرام
حذف دو طرفه چت مخفی تلگرام

با این کار تاریخچه چت خصوصی به طور کامل از گوشی حذف می شود و هیچ نشانه ای از چت مخفی بر گوشی شما باقی نمی ماند.

کلام آخر

در این مقاله به آموزش ایجاد پیام مخفی در تلگرام پرداختیم. این قابلیت یکی از ترفندهای تلگرام برای کسانی است که نمی خواهند هیچ ردی از پیام هایشان باقی بگذارند. افراد غریبه با داشتن آیدی شما، می توانند در سکرت چت پیامی برای شما ارسال کنند. در صورتی که شناختی نسبت به کاربر مقابل ندارید بهتر است در فضای سکرت چت جوابی ندهید؛ چرا که شما اطلاعی از هدف و قصد وی برای مخفی ماندن ندارید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *