[smartslider3 slider="2"]

آموزش سریع سوزاندن و غیر فعال کردن انواع سیم کارت در چند دقیقه

آموزش سوزاندن سیم کارت ایرانسل، همراه اول و رایتل

اگر گوشی همراه خود را گم کرده باشید یا تلفن همراه شما به سرقت رفته باشد، بسیار مضطرب و نگران خواهید شد. دلیل این نگرانی، امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی است که روی تلفن همراهتان دارید. از طرفی امکان انجام هرگونه عمل مجرمانه، با استفاده از سیم کارت شما وجود دارد. ازآنجایی که تمام مسئولیت های استفاده از سیم کارت به عهده مالک آن است، سوزاندن سیم کارت باید جزو اولین اقدامات شما بعد از گم شدن یا هک سیم کارت باشد.

در این مقاله روش های مختلف سوزاندن و غیرفعال کردن سیم کارت (در اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل) را آموزش می دهیم. جالب است بدانید که در حال حاضر برای سوزاندن سیم کارت نیازی نیست که حتما به صورت حضوری اقدام کنید. برای اطلاع از روش های حضوری و آنلاین برای سوزاندن سیم کارت، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اقدامات لازم بعد از سرقت یا گم شدن سیم کارت

در صورتی که گوشی تان را گم کردید یا اینکه به سرقت رفت، ابتدا باید با یکی از روش هایی که در ادامه به آن می پردازیم، به مرکز خدمات سیم کارت خود اطلاع دهید که سیم کارت شما را یک طرفه کنند. در نتیجه فردی که تلفن شما را پیدا کرده نمی تواند از سیم کارتتان استفاده کند.

در این مرحله باید با خط خود تماس بگیرید و از شخص یابنده تقاضا کنید که تلفن همراه شما را تحویل دهد. اگر آن فرد درخواست شما را قبول نکرد یا تلفن شما را جواب نداد باید سیم کارت خود را بسوزانید. سپس برای ردیابی تلفن همراهتان اقدامات لازم را انجام دهید و با ورود به سایت همیاب 24 اعلام کنید که تلفن شما مفقود شده است. با این کار مراحل ردیابی گوشی دزدیده شده، توسط سامانه همیاب 24 صورت می گیرد.

مسدود کردن یا سوزاندن سیم کارت مشترکان ایرانسل

در صورت مفقود شدن سیم کارت ایرانسل می توانید با استفاده از روش های آفلاین یا آنلاین، اقدام به سوزاندن و مسدود سازی خط خود کنید.

1) روش های آنلاین سوزاندن خط ایرانسل

روش های آنلاین برای سوزاندن خط ایرانسل، از طریق سایت ایرانسل و اپلیکیشن “ایرانسل من” می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

سایت ایرانسل

وارد سایت irancell.ir شوید. با استفاده از آیکون چت آنلاین که در گوشه پایین سمت راست صفحه قرار دارد، با بخش پشتیبانی آنلاین سایت ارتباط برقرار کرده و درخواست خود را ثبت کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی آیکون ایرانسل من و استفاده از نسخه وب این برنامه، نسبت به سوزاندن سیم کارت خود اقدام نمایید.

سوزاندن خط از طریق سایت ایرانسل
سوزاندن خط از طریق سایت ایرانسل

اپلیکیشن ایرانسل من

مشترکانی که امکان دسترسی به اپلیکیشن “ایرانسل من” دارند (Android و ios)، می توانند با ورود به اپ “ایرانسل من”، مراحل زیر را به صورت رایگان طی کنند:

  1. در صفحه اصلی برنامه روی گزینه حساب من کلیک کنید.
  2. در بخش خدمات سیم کارت گزینه مسدودکردن/رفع مسدودیت را انتخاب کنید.
  3. با انتخاب یکی از دو گزینه “دستگاه تلفن همراه/ سیم کارتم را گم کرده ام” یا “درخواست قطع موقت سیم کارت را دارم“، درخواست خود را ثبت کنید.

همچنین می توانید بعد از قطع موقت خط خود، در هر زمان با مراکز پشتیبانی ایرانسل تماس گرفته و سیم کارت خود را وصل کنید. 

2) روش های آفلاین سوزاندن خط ایرانسل

روش های آفلاین برای سوزاندن خط ایرانسل، از طریق تماس تلفنی با پشتیبانی ایرانسل و مراجعه حضوری به دفاتر ایرانسل می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

تماس تلفنی

شما در هر ساعتی از شبانه روز و در تمامی روزهای سال، می توانید با پشتیبانی ایرانسل تماس بگیرید و درخواست مسدود سازی یک طرفه یا دو طرفه سیم کارت خود را ثبت کنید. درخواست مسدود سازی به این روش رایگان نبوده و مبلغ 5000 تومان هزینه دارد و فقط برای مالک سیم کارت امکان پذیر است. از طریق شماره های زیر با پشتیبانی ایرانسل ارتباط بگیرید:

  • اگر با شماره ایرانسلی تماس می گیرید، ۷۰۰  را شماره گیری کنید.
  • اگر با خط غیر ایرانسل تماس می گیرید،  ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ را شماره گیری کنید.

مراجعه حضوری

در صورتی که استفاده از هیچ یک از روش هایی که ذکر شد برای شما امکان پذیر نیست، می توانید با مراجعه به یکی از شعب نمایندگی ایرانسل درخواست خود را ثبت کنید. با مراجعه به سایت ایرانسل می توانید نزدیک ترین نمایندگی ایرانسل را پیدا کنید. با در دست داشتن مدرک شناسایی و مراجعه حضوری بعد از پرکردن فرم، درخواست شما ثبت می شود.

مسدود کردن یا سوزاندن سیم کارت مشترکان همراه اول

1) روش های آنلاین سوزاندن خط همراه اول

روش های آنلاین برای سوزاندن خط همراه اول، از طریق سایت همراه اول و اپلیکیشن رسمی “همراه من” می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

سایت همراه اول

 به وب سایت همراه اول یا نشانی اینترنتی www.mci.ir مراجعه کنید. با کلیک روی آیکون همراه من در گوشه بالا سمت چپ سایت، وارد سامانه همراه من می شوید. درصورتی که قبلاً در سامانه همراه من ثبت نام کرده اید، با نوشتن شماره تلفن و رمز عبور خود وارد شوید؛ در غیر این صورت ابتدا باید ثبت نام کنید.

بعد از ورود به سامانه، باید از بخش خدمات، به سراغ مدیریت سیم کارت رفته و گزینه قطع سیم کارت را انتخاب کنید.

سوزاندن سیم کارت از طریق سایت همراه اول
سوزاندن سیم کارت از طریق سایت همراه اول

اپ همراه من

در صورت دسترسی به اپلیکیشن همراه من، می توانید با طی کردن مراحل زیر درخواست مسدود سازی سیم کارت خود را ثبت کنید:

  • بعد از ورود به برنامه همراه من از نوار پایین صفحه روی آیکون خدمات کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده آیکون مدیریت سیم کارت را انتخاب کرده و در نهایت اقدام به قطع سیم کارت خود کنید.

در این روش، برنامه در لحظه اقدام به قطع شماره تلفن شما می کند.

2) روش های آفلاین سوزاندن خط همراه اول

روش های آفلاین برای سوزاندن خط همراه اول، از طریق تماس تلفنی با پشتیبانی همراه اول و مراجعه حضوری به دفاتر همراه اول می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

مراجعه حضوری

شما می توانید با مراجعه حضوری به نمایندگی های اپراتور همراه اول، دفاتر خدمات ارتباطی، مراکز تلفن ثابت (برای ساکنین تهران) و اداره امور مشترکین تلفن همراه (برای ساکنان سایر شهرها) درخواست سوزاندن سیم کارت خود را ثبت کنید. همراه داشتن مدارک زیر برای مسدودسازی خط الزامی است:

  • حضور مالك يا وكيل قانوني وي یا بستگان درجه اول
  • تكميل و امضاي فرم درخواست
  • ارائه اصل و تصوير كارت ملي
  • ارائه اصل وکالت نامه دارای اعتبار و تصوير آن در صورت مراجعه وكيل
  • ارائه قبض پرداختی دوره آخر

برای سیم کارت های اعتباری قطع و تعویض سیم کارت هم زمان انجام می شود. سیم کارت های دائمی 20 روز بعد از درخواست قطع موقت مجدداً راه اندازی می شوند پس در این فاصله افراد فرصت دارند برای سوزاندن و دریافت سیم کارت جدید اقدام کنند.

در برخی از شعب همراه اول تهران و شهرستان ها، امکان اعلام مفقودی و دریافت سیم کارت جدید در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل وجود دارد. توجه داشته باشید که تعویض سیم کارت فقط در دفاتری انجام می شود که قبلاً سیم کارت خود را در آن سوزانده اید.

تماس با پشتیبانی

شما می توانید با تماس با سامانه تلفن گویای 444  و ارائه puk2 درخواست سوزاندن سیم کارت خود را ثبت کنید. در صورتی که به puk2 دسترسی ندارید، کافی است با ارسال پیامک بدون متن به شماره 8910  این رمز را دریافت کنید. در صورتی که رمز تغییر کرده باشد با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی به همراه اصل کارت ملی رمز را دریافت کرده و آن را تغییر دهید.

مسدود کردن یا سوزاندن سیم کارت مشترکان رایتل

1) روش های آنلاین سوزاندن خط رایتل

روش های آنلاین برای سوزاندن خط رایتل، از طریق وب سایت رایتل و اپلیکیشن “رایتل من” می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

سایت رایتل

ابتدا به سایت رایتل به نشانی www.rightel.ir مراجعه کنید. با کلیک روی گزینه رایتل من و وارد کردن شماره تماس و رمز عبور وارد سامانه مدیریت حساب رایتل می شوید. در بالای صفحه روی گزینه اعلام مسدودی سیم کارت کلیک کرده و با انتخاب علت مسدود کردن سیم کارت، درخواست خود را ثبت نمایید. سیم کارت شما در این روش به صورت دوطرفه مسدود می شود.

سوزاندن سیم کارت از طریق سایت رایتل
سوزاندن سیم کارت از طریق سایت رایتل

اپ رایتل من

با ورود به برنامه رایتل من و کلیک بر روی آیکون سه خط در بالای صفحه و انتخاب گزینه اعلام مسدودی سیم کارت می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

2) روش های آفلاین سوزاندن خط رایتل

روش های آفلاین برای سوزاندن خط رایتل، از طریق تماس تلفنی با پشتیبانی رایتل و مراجعه حضوری به دفاتر خدمات رایتل می باشد. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

تماس تلفنی

شما می توانید از طریق تماس با پشتیبانی رایتل از طریق شماره های زیر، درخواست سوزاندن سیم کارت خود را مطرح کنید.

  • تماس از طریق سیم کارت رایتل: ۲۰۰
  • تماس از سایر خطوط: ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰

مراجعه حضوری

صاحب سیم کارت یا نماینده قانونی او می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات رایتل و ارائه کارت شناسایی و پوکه سیم کارت، نسبت به سوزاندن آن اقدام کنند.

نکات قابل توجه بعد از گم شدن سیم کارت

برای اینکه بعد از به سرقت رفتن موبایل کمتر در معرض خطر سوء استفاده قرار بگیرید، بهتر است برای سیم کارت خود رمز بگذارید. در این صورت با خاموش و روشن شدن تلفن همراه، افراد نمی توانند از سیم کارت شما استفاده کنند. 

نصب و استفاده از نرم افزارهای ضد سرقت روی گوشی همراه و استفاده از سامانه هایی همچون Find my device و Find my Mobile، این امکان را فراهم می کند تا بعد از به سرقت رفتن یا گم شدن گوشی، بتوانید از راه دور اطلاعات شخصی خود را پاک کرده و گوشی خود را قفل کنید.

توجه داشته باشید که نگهداری از پوکه سیم کارت و جعبه گوشی می تواند در چنین شرایطی فرایند سوزاندن سیم کارت و پیگیری تلفن گم شده را راحت تر کند.

سخن آخر

بر اساس مقررات هر شخص حقیقی می تواند در مجموع حداکثر 10 سیم کارت فعال از همه اپراتورهای تلفن همراه به نام خود داشته باشد. شما می توانید با مراجعه به سامانه mobilecount.cra.ir و وارد کردن اطلاعات خود، از تعداد سیم کارت هایی که به نام شما ثبت شده مطلع شوید. با آگاهی از این موضوع کمتر در معرض خطر سوء استفاده هایی که از  طریق سیم کارت انجام می شود قرار می گیرید.

توجه داشته باشید که سوزاندن سیم کارت یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از گم شدن تلفن همراه خود باید انجام دهید. پس به هیچ عنوان این کار را به تعویق نیندازید. در غیر این صورت به راحتی امکان سوء استفاده از اطلاعات خود را برای افراد سودجو را فراهم می کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *