[smartslider3 slider="2"]

چگونه در تلگرام ربات بسازیم؟ (آموزش ساخت ربات تلگرام)

آموزش ساخت و فعالسازی ربات تلگرامی

تلگرام به دلیل امکانات ویژه ای که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، به یکی از محبوب ترین پیام رسان ها تبدیل شده است. یکی از کاربردی ترین ویژگی های این پیام رسان، امکان ساخت ربات در تلگرام است. یک ربات تلگرامی می تواند با توجه به نوع کدهایی که برایش تعریف شده، به صورت خودکار به دستورهایی که دریافت می کند پاسخ دهد و به این ترتیب موجب تسهیل و افزایش سرعت انجام امور شود.

برای آشنا شدن با نحوه ساخت ربات در تلگرام تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ربات تلگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با ساخت یک ربات تلگرامی، شما در واقع یک حساب کاربری ایجاد کرده اید که بدون نیاز به شخص و به صورت خودکار عمل می کند. هر ربات با توجه به نوع و هدف برنامه نویسی اش قادر است تا دستورهای مشخصی را دریافت کرده و پاسخ های مشخصی برای هر دستور به مخاطب ارسال کند.

ربات های تلگرامی با کمترین هزینه و به آسانی ساخته می شوند و به دلیل دسترسی راحت به پیام رسان تلگرام، کاربردهای گسترده ای دارند. برخی از ربات های تلگرامی با هدف ثبت سفارش از خریدار ساخته می شوند. شما می توانید به راحتی محصولات خود را در ربات بر حسب نیاز مشتری دسته بندی کرده و امکان ثبت سفارش در هر ساعتی از شبانه روز را، برای مشتریان خود فراهم کنید.

برخی دیگر از ربات ها با توانایی اتصال به سرورها و سرویس های مختلف، وظیفه گزارش اطلاعاتی خاص مانند دمای هوا، اخبار مهم در حوزه های گوناگون، اطلاعات مربوط به خرید و فروش یک شرکت و… را به عهده دارند. دسته دیگر از این ربات ها با اهداف آموزشی یا سرگرمی ایجاد می شوند و با استفاده از آنها می توان ربات هایی برای طراحی بازی های ساده، جستجوی آهنگ و… ایجاد کرد.

آموزش ساخت ربات در Telegram

برای ساخت ربات تلگرام مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا وارد حساب کاربری خود در تلگرام شوید و از بخش سرچ عبارت botfather را جست و جو کنید. سپس مطابق تصویر اولین ربات موجود در لیست را انتخاب کنید.
  2. بعد از ورود به ربات روی گزینه start ضربه بزنید تا دستوری مطابق شکل زیر برای شما نمایش داده شود. از این لیست، دسترسی به امکاناتی مانند ایجاد ربات جدید و ویرایش ربات هایی که قبلاً ساخته اید برای شما فراهم می شود.
  3. از ابتدای لیست نمایش داده شده، گزینه newbot (ربات جدید) را انتخاب کنید.
  4. بعد از انتخاب گزینه ساخت ربات جدید، پیامی برای شما ارسال می شود که از شما می خواهد تا یک نام برای ربات خود انتخاب کنید.
  5. بعد از وارد کردن نام از شما خواسته می شود تا نام کاربری ربات خود را نیز تعیین کنید. توجه کنید که باید در انتهای نام کاربری عبارت bot یا _bot بدون فاصله قرار داشته باشد.

مراحل ساخت ربات تلگرام
مراحل ساخت ربات تلگرام
  1. بعد از وارد کردن نام کاربری ربات، در صورتی که این نام تکراری نباشد و تأیید شود، پیامی مانند شکل زیر (که حاوی توکن ربات است) برای شما ارسال می شود.
ساخت ربات تلگرام- ارائه توکن ربات

تا این مرحله شما ربات را ایجاد کرده اید، اما ربات هنوز فعال نشده است. برای فعال سازی ربات روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به توضیح یکی از ساده ترین روش ها می پردازیم.

آموزش فعال سازی ربات Telegram

برای فعال سازی ربات تلگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد حساب کاربری خود در تلگرام شوید و از بخش سرچ عبارت manybot را جستجو کنید. سپس مطابق تصویر اولین ربات موجود در لیست را انتخاب کنید.
  2. بعد از ورود به ربات روی گزینه start کلیک کنید تا دستوری مطابق شکل زیر برای شما نمایش داده شود.
  3. سپس از منو پایین صفحه، زبان مورد نظرتان برای ربات را انتخاب کنید.
  4. بعد از انتخاب زبان، منو جدیدی پایین صفحه برای شما باز می شود که باید عبارت “ساخت ربات جدید” را از آن انتخاب کنید.
  5. با انتخاب ساخت ربات جدید، پیغامی برای شما ارسال می شود که در آن روش ساخت ربات با botfather  توضیح داده شده است. به دلیل اینکه شما قبلاً ربات خود را ساخته اید کافی است فقط گزینه “من API token را کپی کردم” را از منوی پایین صفحه انتخاب کنید و توکنی را که در آخرین مرحله از ساخت ربات دریافت کرده بودید، ارسال کنید.
  6. حالا manybot با ارسال پیغامی از شما می خواهد که یک متن خوشامدگویی برای افرادی که ربات شما را استارت می کنند بنویسید و ارسال کنید. در صورتی که  می خواهید از این مرحله عبور کنید، کافی است گزینه skip که در انتهای متن نوشته شده است را انتخاب کنید.
  7. بعد از ارسال متن خوشامدگویی یا رد کردن آن، یک پیغام حاوی لینک ربات برای شما ارسال می شود که می توانید آن را در کانال های دیگر به اشتراک بگذارید. اکنون ربات شما فعال شده است.
فعالسازی ربات تلگرامی
فعالسازی ربات تلگرامی

تا این مرحله شما یک ربات ساختید و آن را فعال کردید. اما برای تعریف کردن دستوراتی که ربات قادر به اجرای آن باشد، باید برنامه نویسی کنید و یا از شخصی کمک بگیرید که دانش کدنویسی داشته باشد.

کدنویسی ربات تلگرامی چگونه انجام می شود؟

زبان های برنامه نویسی زیادی برای کدنویسی ربات تلگرامی استفاده می شوند که هر کدام کاربردها و مزایای مربوط به خود را دارند. اما یکی از محبوب ترین و ساده ترین زبان ها، زبان برنامه نویسی پایتون است. افرادی که آشنایی اولیه ای با این زبان برنامه نویسی دارند، می توانند  با استفاده از توابع کاربردی موجود در کتابخانه Python-telegram-bot ربات خود را کدنویسی کنند.

سخن آخر

قابلیت ساخت ربات، یکی کاربردی ترین از امکانات تلگرام است. ربات های تلگرامی در واقع  اکانت هایی هستند که شما بعد از ارسال پیام، پاسخ خود را از یک شخص حقیقی دریافت نمی کنید، بلکه یک هوش مصنوعی در حال پاسخ دادن به شما است. ربات های تلگرامی کاربردهای زیاد دارند و در بخش های مختلفی از جمله سرگرمی مانند انواع بازی ها، گزارش گیری از سایت ها، سفارش گیری از مشتری و غیره استفاده می شوند.

برای ساخت ربات تلگرام کافی است ابتدا وارد حساب کاربری تلگرام خود شوید و با استفاده از botfather مطابق آنچه در مقاله توضیح داده شد ربات خود را ایجاد کنید. سپس برای فعال کردن ربات طبق توضیحات از manybot استفاده کنید. در نهایت برای ایجاد دستورات دقیق و منظمی که ربات باید دریافت کرده و متناسب با هر کدام پاسخ منطقی و درستی ارسال کند، لازم است تا با زبان برنامه نویسی مانند پایتون، دستورات لازم را بنویسید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *