[smartslider3 slider="2"]

علائم و نشانه های خرابی دوربین گوشی چیست؟

رفع مشکل خرابی دوربین گوشی

دوربین گوشی یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب مدل گوشی می باشد. کیفیت دوربین و تکنولوژی ساخت آن، در قیمت تمام شده موبایل تاثیر زیادی دارد. خرابی دوربین گوشی یکی از علل رایج مراجعه افراد به تعمیرگاه ها و نمایندگی های موبایل است.

اما خرابی دوربین گوشی دقیقا به چه معناست و بروز چه حالت هایی نشان از خراب شدن دوربین دارد؟ در این مقاله علائم تشخیص خرابی دوربین گوشی را بررسی می کنیم. همچنین راه های رفع خرابی دوربین را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

علائم خرابی دوربین گوشی

خراب شدن دوربین گوشی به اشکال مختلفی خود را بروز می دهد. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تیره شدن عکس ها: ممکن است احساس کنید که عکس و فیلم های گوشی تان کیفیت سابق را ندارند و دوربین گوشی تان افت کرده است. تیرگی و تار شدن تصاویر گوشی به دلیل خرابی دوربین گوشی، بسیار رایج است.
  • صدا کردن لنز دوربین: ورود گرد و غبار به گوشی یا مرطوب شدن گوشی می تواند باعث آسیب دیدن دوربین موبایل شود. صدا کردن لنز دوربین و وز وز کردن آن معمولا در این شرایط اتفاق می افتد.
  • سوختن دوربین گوشی: یکی از اتفاقات بدی که ممکن است برای گوشی تان بیفتد این است که دوربین گوشی تان بسوزد. این اتفاق معمولا با ضربه یا به دلایل فنی می تواند رخ دهد.
  • فوکوس خود به خود دوربین: فوکوس شدن خودکار دوربین گوشی، نشانه ای از خرابی دوربین است. به طور کلی اگر عملکردهای دوربین به صورت خودکار و بدون دخالت شما فعال و غیرفعال شوند، دوربین گوشی با مشکل مواجه شده است. اگر دوربین گوشی بدون کلیک شما باز می شود و بدون اینکه شما عملکردی انجام دهید بسته می شود، ممکن است دوربین خراب شده باشد.
  • روشن نشدن فلاش دوربین: فلاش دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری در مواقعی که نور کافی وجود ندارد به کار می رود. اگر بر روی دکمه روشن کردن فلاش ضربه زدید اما این قابلیت فعال نشد (با در نظر گرفتن اینکه تنظیمات را بررسی کرده باشید)، این احتمال وجود دارد که دوربین گوشی تان دچار ضربه یا مشکل شده باشد.
  • لکه های سیاه بر روی دوربین: گاهی لکه هایی همچون گرد و غبار در عکس ها و ویدئوهای گوشی به نظر می رسند. در صورتی که این لکه ها به دلیل کثیف بودن دوربین نباشند، این احتمال وجود دارد که دوربین گوشی خراب شده باشد. عوامل نرم افزاری و سخت افزاری متعددی همچون ویروسی بودن حافظه یا ضربه خوردن به لنز دوربین در این امر تاثیر خواهند گذاشت.
  • سیاه شدن دوربین گوشی: اگر وارد دوربین گوشی تان شده و با تصویر سیاه رنگی مواجه شوید، این نشانه خرابی دوربین گوشی می باشد که دلایل مختلفی از جمله ضربه شدید به دوربین، عامل این موضوع هستند.
  • فیلم نگرفتن: گاهی دوربین گوشی تان عکسبرداری انجام می دهد، اما در قسمت فیلمبرداری مشکل دارد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلف نرم افزاری اتفاق بیفتد.

دلایل خرابی دوربین گوشی

به طور کلی خرابی دوربین گوشی می تواند به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی اتفاق بیفتد.

خرابی دوربین به دلیل مشکلات سخت افزاری

در برخی موارد خرابی دوربین گوشی، ناشی از دلایل سخت افزاری است. اگر خرابی دوربین به دلایل سخت افزاری اتفاق بیفتد، امکان تعمیر وجود نداشته و باید قطعات دوربین (یا حتی کل دوربین) توسط متخصص تعویض شوند.

خرابی سخت افزاری دوربین موبایل
  • خیس شدن گوشی و ورود مایعات درون دوربین: ورود آب و مایعات به داخل گوشی، یا قرار گرفتن موبایل در محیط مرطوب (برای مدت طولانی) می تواند باعث خراب شدن دوربین شود.
  • ضربه خوردن به دوربین یا خود گوشی: ضربه خوردن به لنز گوشی می تواند باعث شکستن لنز، ترک خوردگی و یا ایجاد خط و خش بر روی لنز دوربین شود. در مواقعی ضربه شدید به گوشی باعث سوختن دوربین می شود.
  • نفوذ گرد و غبار به درون گوشی: استفاده طولانی مدت از موبایل (مخصوصا در مناطق پر گرد و غبار) می تواند باعث نفوذ غبار به داخل گوشی شده و عملکرد دوربین را تحت تاثیر قرار دهد.
  • کیفیت لنز گوشی: قدرت لنز گوشی، دقت و کیفیت عکس ها را تعیین می کند. برخی مدل های گوشی از همان ابتدا دوربین ضعیف تری داشته و نمی توان از آن ها انتظار عکس های با کیفیتی داشت. در اکثر مدل های گوشی، با زوم کردن، عکس ها تار می شوند. این موضوع به دقت دوربین بر می گردد. بنابراین پایین آمدن کیفیت عکس در حالت زوم شده، نشان از خراب شدن دوربین نیست و لنز دوربین دقت کافی برای بزرگنمایی را ندارد.

خرابی دوربین به دلیل مشکلات نرم افزاری

در بسیاری از مواقع، مشکلات دوربین به دلایل نرم افزاری رخ می دهد. در اکثر موارد، خود شما می توانید مشکلات نرم افزاری را رفع کنید. در غیر این صورت با مراجعه به کارشناس، در کم ترین زمان و با قیمت معقول، مشکل دوربین گوشی تان حل می شود.

خرابی نرم افزاری دوربین موبایل

تغییر تنظیمات دوربین

تغییر برخی تنظیمات مهم دوربین گوشی، عملکرد دوربین را مختل می کند. این تنظیمات می تواند باعث پایین آمدن کیفیت تصاویر شده و یا به طور کلی دوربین را از کار بیندانزد. برای مثال دسترسی برنامه ها در گوشی اندروید می تواند عامل بروز این مشکل باشد. در صورتی که بعد از تغییر در تنظیمات، دوربین گوشی تان دچار مشکل شد، به تنظیمات برگشته و تنظیمات دوربین را به حالت قبل برگردانید.

ویروسی شدن گوشی

ویروس ها یکی از دلایل مهم از کار افتادن دوربین گوشی و سایر عملکردهای موبایل هستند. برای جلوگیری از ورود ویروس و از بین بردن آن از آنتی ویروس مطمئن موبایل استفاده کنید.

هک دوربین گوشی

یکی از موارد مهمی که می تواند باعث اختلال در دوربین گوشی شود هک دوربین گوشی می باشد. اگر دوربین گوشی تان به صورت خودکار فعال می شود یا در گالری تصاویرتان عکس های مشکوکی می بینید، بهتر است این موضوع را بررسی کنید.

قدیمی بودن نسخه سیستم عامل و تنظیمات گوشی

یکی از دلایل تار افتادن عکس ها می تواند قدیمی بودن نسخه سیستم عامل گوشی باشد. با بروز مشکل در دوربین گوشی، در گام اول نسخه سیستم عامل گوشی تان، تنظیمات و برنامه های مرتبط با دوربین را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید. پس از به روز رسانی کردن گوشی، دوباره آن را تست کنید. کامل نشدن آپدیت گوشی گاهی اوقات باعث بروز مشکل در عملکردهای مختلف موبایل، از جمله دوربین آن می شود. با آپدیت تنظیمات، خطاها و مشکلات احتمالی از بین خواهد رفت.

پر شدن حافظه موبایل

گاهی اوقات حافظه داخلی گوشی، به طور کامل پر می شود و فضایی برای ذخیره سازی فایل وجود ندارد. بنابراین خطایی در هنگام عکس برداری و فیلم برداری ایجاد می شود. قبل از هر چیزی مطمئن شوید که گوشی تان فضای کافی برای ضبط فیلم و عکس را دارد.

پر شدن کش برنامه دوربین

پر شدن حافظه Cache برنامه ها، باعث بروز مشکل در عملکرد اپلیکیشن می شود. در صورتی که حافظه کش دوربین گوشی تان پر شده باشد، برنامه دوربین باز نمی شود، یا اینکه تصویری را ثبت نمی کند. برای حل این مشکل باید کش را خالی کرده یا سبک کنید.

رفع مشکلات دوربین گوشی

عملکرد دوربین گوشی به دلایل مختلفی می تواند مختل شود. معمولا دلایل سخت افزاری، نیاز به تعمیر و یا تعویض دوربین دارند. اما مشکلات نرم افزاری دوربین گوشی، با چند راهکار ساده قابل حل می باشند. برای رفع مشکل دوربین گوشی راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • اگر تصاویر دوربین مات و کدر هستند، مطمئن شوید که این مشکل به دلیل لرزش دست شما نیست.
  • مشکل دوربین گوشی می تواند به دلیل پر شدن حافظه کش اتفاق بیفتد، یکی از روش های رفع ارور دوربین گوشی، پاک کردن حافظه کش دوربین است. برای حل این مساله به تنظیمات برنامه ها بروید. از لیست موجود برنامه Camera را انتخاب کنید و دکمه Clear cache را انتخاب کنید.
  • در صورتی که پس از باز کردن دوربین گوشی با ارور مواجه شدید، از دوربین خارج شوید و پس از چند دقیقه، دوباره امتحان کنید. چنانچه ارور از بین نرفت، یک مرتبه گوشی را ری استارت کنید.
  • کم بودن باتری گوشی می تواند باعث اختلال در عملکرد دوربین شود. پس اگر موقعی که به باگ دوربین برخورده اید متوجه کم بودن باتری شدید، قبل از هر کاری باتری را شارژ کنید.
  • در صورتی که مشکل دوربین گوشی به دلیل پر بودن حافظه داخلی است، ابتدا فایل های اضافی تان را حذف کنید تا فضایی برای ذخیره سازی فایل های دوربین آزاد شود.
  • مشکلاتی مثل بسته شدن خود به خود دوربین، کار نکردن دوربین پشت یا دوربین سلفی گوشی و ارور دوربین، می تواند ناشی از اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب می کنید باشد. برای این که بفهمید آیا مشکل از این بخش ها است یا نه، گوشی را روی حالت Safe Mode بوت کنید. در این حالت کلیه برنامه هایی که خودتان نصب کرده اید غیرفعال می شوند. بعد از ریست شدن گوشی، برنامه دوربین را باز کنید و ببینید که آیا مشکل دوربین حل شده یا نه؟ اگر دوربین بدون مشکل کار می کند، یعنی یکی از برنامه هایی که نصب کرده اید باعث ایجاد مشکل شده است. بنابراین باید به دنبال آن برنامه بگردید و از گوشی حذفش کنید.
  • ممکن است مشکل دوربین گوشی ناشی از به روز نبودن سیستم عامل موبایل تان باشد. بررسی کنید که آیا برای سیستم عامل شما آپدیت جدیدی آمده است یا خیر؟ در صورت وجود آپدیت جدید، سیستم عامل و تنظیمات دوربین را به روز رسانی کنید.
  • گاهی اوقات برای رفع خرابی دوربین گوشی، هیچ راهی غیر از ریست فکتوری کردن گوشی باقی نمی ماند. اگر هیچ یک از روش های قبلی خرابی دوربین گوشی را رفع نکرد، می توانید این روش را امتحان کنید. البته قبل از ریست فکتوری کردن گوشی، حتما مقاله ای که در این زمینه ارائه کرده ایم را مطالعه کنید. چرا که این کار باعث می شود تمام اطلاعات روی گوشی تان حذف شود. شاید نیاز باشد که قبل از ریست کردن گوشی، از اطلاعات گوشی تان بکاپ تهیه کنید.
  • اگر تمام راهکارهایی که توضیح دادیم را بررسی کردید و با این وجود مشکل گوشی تان حل نشد، به تعمیرگاه تخصصی موبایل یا نمایندگی گوشی تان مراجعه کنید تا دلیل مشکل به صورت تخصصی بررسی شده و مشکل رفع شود.

نکات مهم برای نگهداری از دوربین موبایل

برای اینکه دوربین گوشی تان طولانی مدت کار کند و کیفیت خودش را از دست ندهد باید نکات نگهداری از آن را رعایت کنید. برخی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید به شرح زیر می باشد:

  • برای جلوگیری از ورود مایعات و آسیب رسیدن به برد و دوربین گوشی، از قرار گرفتن موبایل در نزدیکی مایعات جلوگیری کنید.
  • اگر گوشی تان ضد آب نیست آن را در محیط های مرطوبی همچون استخر و حمام قرار ندهید.
  • تا جایی که امکان دارد گوشی تان را فلش نکنید.
  • برای جلوگیری از خط و خش و ضربه به لنز دوربین، از محافظ های دوربین استفاده کنید.
  • اپلیکیشن های ناشناس و برنامه هایی که اعتبار خاصی ندارند را بر روش گوشی تان نصب نکنید؛ چرا که این برنامه ها می توانند ویروسی باشند و عملکرد گوشی و دوربین گوشی تان را تحت تاثیر قرار دهند.
  • در صورتی که با تنظیمات دوربین آشنایی ندارید آن را تغییر ندهید.
  • آپدیت های سیستم عامل را جدی بگیرید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *