[smartslider3 slider="2"]

امکان جعل اثر انگشت با به اشتراک گذاری عکس دست در شبکه های مجازی

معرفی جعل اثر انگشت با عکس

هم زمان با پیشرفت تکنولوژی، روش های احراز هویت در همه سطوح به سیستم های دیجیتال وابسته شده اند. امروزه سیستم های بیومتریک از جمله اسکنر اثر انگشت، جزو امن ترین و محبوب ترین شیوه های احراز هویت هستند. اما در کنار رشد تکنولوژی، روش های کلاهبرداری نیز پیشرفته تر شده اند. جعل انواع روش های بیومتریک و جعل اثر انگشت با عکس، برای افرادی که از امنیت صد در صدی تکنولوژی مطمئن هستند می تواند دردسرآفرین باشد.

در این مقاله در رابطه با انواع روش های ثبت اثر انگشت و راه های جعل اثر انگشت توضیح می دهیم. خواندن این مقاله را به تمام افرادی که از نرم افزارها یا حساب هایشان با اثر انگشت حفاظت می کنند، توصیه می کنیم.

ثبت اثر انگشت با چه روش هایی انجام می شود؟

در زمانی نه  چندان دور، حضور و غیاب شرکت ها تنها با سیستم های کارت خوان انجام می شد و باز کردن قفل موبایل تنها از طریق تایپ پسورد امکان پذیر بود. حتی حساس ترین اطلاعات نیز در گاوصندوق هایی قرار داشت که برای باز کردن آن ها، نیاز به فشردن دکمه های رمز عبور بود. اما امروزه روش های احراز هویت بر اساس ویژگی های منحصر به فرد انسان ها انجام می شود.

اثر انگشت هیچ دو انسانی یکسان نیست؛ از این ویژگی ابتدا برای تحقیقات امنیتی استفاده می شد. اما رفته رفته امکان استفاده از آن برای احراز هویت افراد فراهم گشت. اوایل اثر انگشت افراد با جوهر ثبت می شد که به آسانی قابل جعل کردن بود. در این روش که به آن ثبت آفلاین اثر انگشت می گویند، افراد انگشت خود را به جوهر آغشته کرده و روی یک کاغذ فشار می دهند. سپس کاغذ حاوی اثر انگشت اسکن شده و برای تشخیص هویت فرد در آینده نگهداری می شد.

با پیشرفت تکنولوژی و برای افزایش امنیت، روش های آنلاین ثبت اثر انگشت ارائه شدند. این روش ها با استفاده از یک دستگاه مجهز به اسکنر یا حسگر انجام می شوند، که انواع مختلفی دارند و با سیستم های متفاوتی کار می کنند.

جعل اثر انگشت
جعل اثر انگشت با عکس یکی از جدیدترین راه های جعل می باشد که کاربران اینترنتی باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

انواع حسگرهای دیجیتال ثبت اثر انگشت

آشنایی با انواع اسکنرها و ضریب امنیتی آن ها، باعث می شود تا هنگام خرید وسایل دیجیتال مجهز به سیستم های ثبت اثر انگشت، انتخاب بهتری داشته باشیم.

  • اسکنرهای اپتیکال یا نوری از اولین و قدیمی ترین انواع اسکنرها هستند. این اسکنرها اثر انگشت را به صورت دو بعدی ثبت می کنند. پس به راحتی قابل جعل بوده و امنیت کمتری دارند.
  • اسکنرهای خازنی که از تعداد زیادی قطعات کوچک رسانا تشکیل شده اند و سطح آن ها با یک عایق پوشانده شده است. با لمس صفحه عایق، جریان الکتریسیته درون خازن ها تغییر کرده و بر این اساس خطوط و شیارهای نوک انگشت را تشخیص می دهد. اسکنرهای خازنی امنیت بسیار بالاتری نسبت به اسکنرهای اپتیکال دارند. در نتیجه امکان جعل اثر انگشت با عکس، با استفاده از آن ها بسیار کمتر خواهد بود.
  • اسکنرهای فرا صوت که با ارسال امواج فرا صوت به سمت انگشت، شیارهای روی آن را شناسایی می کنند. این روش به دلیل آن که تصویری سه بعدی از اثر انگشت ایجاد می کند، از امنیت بالاتری نسبت به اسکنرهای خازنی برخوردار است.

جعل اثر انگشت چگونه انجام می شود؟

هرچه سیستم ثبت اثر انگشت قدیمی تر باشد، امکان جعل آن بیش تر خواهد بود. بسیاری از سیستم های استفاده شده برای احراز هویت  قدیمی هستند. از طرفی تعداد هکرهایی که می توانند سیستم هایی جدید و ایمن را هک کنند، هر روز بیش تر می شود. درنتیجه لازم است تا با روش های جعل اثر انگشت آشنا باشید.

برای جعل اثر انگشت لازم است، تصویر شیارهای نوک انگشت شخص را به دست آورید. در مواقعی خاص مثل دور زدن سیستم های حضور و غیاب، فرد شخصاً اثر انگشت خود را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد. اما در اکثر موارد، جعل اثر انگشت با عکس و بدون اطلاع فرد انجام می شود. افراد روزانه به وسایل گوناگونی مانند صفحه موبایل، لیوان، پریز برق یا دستگیره در دست می زنند. این یعنی وجود هرگونه اثر و علامت از انگشت شما روی سطوح، می تواند دردسرساز باشد.

بعد از به دست آوردن تصویر اثر انگشت، کلاهبردار با استفاده از ابزاری مانند کاغذ، خمیر و ژل های انعطاف پذیر، سیلیکون و جوهرهایی خاص، اقدام به جعل اثر انگشت با عکس می کند. اثر انگشت جعل شده با این ابزار، می تواند اسکنرهای قدیمی که مجهز به تشخیص دو بعدی هستند را دور بزند. سیستم های قدیمی حضوروغیاب شرکت ها، اسکنرهای برخی از تلفن های همراه و دیگر سیستم های احراز هویت، با این روش هک می شوند.

شاید برایتان عجیب باشد، اما امروزه امکان جعل اثر انگشت با عکس نیز وجود دارد. پژوهشگران فعال در حوزه فناری اطلاعات اعلام كرده اند، كیفیت تصاویر دوربین های گوشی های هوشمند به قدری بالا رفته است كه می توان اثر انگشت افراد را، از عكس های به اشتراك گذاشته شده در فضای مجازی ضبط كرد.

بنابراین اگر شما تصویر سلفی با کیفیتی بگیرید که در آن انگشت شما به وضوح قابل اسکن باشد، احتمال سوء استفاده از این طریق وجود دارد. تا کنون نمونه عکس هایی که در آن کاربران با انگشتشان علامت V را نشان می دهند بارها مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار گرفته اند.

عکس های منتشر شده در فضای مجازی امکان سو استفاده دارند
تا کنون نمونه عکس هایی که در آن کاربران با انگشتشان علامت V را نشان می دهند بارها مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار گرفته اند.

چگونه می توان از جعل اثر انگشت جلوگیری کرد؟

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، اسکنرها مجهز به امکانات پیشرفته تری شده اند. با اضافه شدن توانایی تشخیص بافت زنده یا live finger detection، جعل اثر انگشت در سیستم های احراز هویت دیجیتال بسیار سخت تر شده است.  این نوع از اسکنرها از مادون قرمز برای بررسی حرارت و الکتریسیته ساکن در بافت انگشتان استفاده می کنند؛ در نتیجه به راحتی می توانند اشیا غیر زنده مانند پلاستیک، کاغذ و خمیر که برای ساخت اثر انگشت استفاده می شوند را تشخیص دهند.

تحقیقات و پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نسل جدیدی از اسکنرهای اثر انگشت  با قابلیت اسکن انگشت بدون لمس صفحه در حال شکل گیری اند. این نوع از حسگرها با تشخیص بسیار دقیق و سه بعدی، تمام زوایا و شیارهای انگشت را بررسی کرده و امکان استفاده از اثر انگشت جعلی را به شدت کاهش می دهند.

البته باید به این نکته توجه داشت باشید که با پیشرفته ترین اسکنرها، همچنان در معرض جعل اثر انگشت با عکس قرار دارید. پس درصورتی که اثر انگشت شما برای قفل کردن اطلاعات بسیار مهم استفاده شده و در معرض جعل شدن اثر انگشت قرار دارید، سارقان می توانند اموال شما را به سرقت برده یا کلاه برداری های بزرگی انجام دهند، بهتر است از سیستم های پیشرفته تر و چندگانه بیومتریک در کنار رمز عبورهای چند عاملی استفاده کنید.

سخن آخر

استفاده از اثر انگشت، یکی از سریع ترین و قدیمی ترین روش های تشخیص هویت در سراسر دنیاست. جالب است بدانید که این روش در مواردی حتی از روش تشخیص چهره، بهتر عمل می کند. سیستم های تشخیص چهره در بسیاری از مواقع در شناسایی افرادی که شبیه به هم هستند یا شناسایی دوقلوهای همسان دچار خطا می شوند. اما سیستم های اسکن اثر انگشت به راحتی می توانند بین شبیه ترین افراد تمایز قائل شود.

دقت داشته باشید که احراز هویت با اثر انگشت نیز در مواقعی به آسانی در معرض دست کاری قرار می گیرد. کلاهبرداران در ساخت اثر انگشت های تقلبی از موادی مانند چسب سیلیکون، لاستیک، کاغذ، خمیر بازی، رژ لب و… استفاده می کنند تا نمونه های اثر انگشت مورد نظر خود را به وجود آورند. کلاهبرداران برای این که بتوانند نمونه اثر انگشت را جعل کنند، یا باید به انگشت فرد دسترسی داشته باشند و یا تصویری از آن، در اختیارشان قرار بگیرد.

در حال حاضر، جعل اثر انگشت، از طریق عکس گرفتن از انگشتان افراد و یا استفاده از رد اثر انگشت آنان، امکان پذیر شده است. در واقع جعل اثر انگشت با عکس از جدیدترین انواع کلاه برداری اینترنتی است. کلاه بردار به راحتی می تواند با استفاده از کپی گرفتن از عکس هایی که اشخاص از اثر انگشت یا دست خود در اینترنت به اشتراک می گذارند، آن را جعل کند. با این روش، به  آسانی می توان اسناد و مدارکی که اثر انگشت روی آنها قرار دارد جعل کرد و سیستم های احراز هویت ضعیف را دور زد. پس توجه داشته باشید که جعل اثر انگشت با عکس یکی از خطرات ارسال عکس در فضای مجازی است که باید از آن آگاهی داشت.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *