[smartslider3 slider="2"]

چگونه امنیت کودکان را در مدرسه و مسیر رفتن به مدرسه تامین کنیم؟

امنیت کودکان در محیط مدرسه و بیرون مدرسه

برای والدینی که کودک دبستانی داشته و یا فرزندشان را به مهدکودک می فرستند، امنیت کودکان در مدرسه، مسیر مدرسه و مهد کودک مهم ترین موضوع است. حوادث همیشه وجود دارند اما شما به عنوان والدین آگاه، با رعایت نکات مهم و آموزش هایی که به فرزندتان می دهید، احتمالات را به حداقل می رسانید.

انجام دادن نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم باعث می شود که فرزندتان اصول خود مراقبتی را به خوبی بیاموزد. همچنین خود شما به عنوان والدین کودک، نکات امنیت کودکان در مسیر مدرسه را خواهید آموخت.

تامین امنیت کودکان در محیط مدرسه

فرزندان ما ساعات زیادی از روز را در مدرسه سپری می کنند. ایمنی مدرسه، امکانات مدرسه، سطح کیفی و آموزشی مدرسه و فرهنگ همکلاسی ها نکات مهمی هستند که والدین در انتخاب مدرسه خوب برای فرزندشان به آن ها اهمیت می دهند.

اهمیت دادن به ایمنی مدارس و ایمنی دانش آموزان در مدارس، از مهمترین دغدغه های مسئولین و والدین کودکان به شمار می آید. از این رو مسئولین با تدوین دستورالعمل های ایمنی مدارس، سعی در قانونمند کردن نکات ایمنی در مدرسه ها دارند. این دستورالعمل ها شامل ایمنی بنای مدرسه، ایمنی تاسیسات، ایمنی حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه مدرسه و… می باشد.

از طرفی آموزش هایی که به دانش آموزان در جهت رعایت اصول ایمنی، بهداشتی، انضباطی و… داده می شود، امنیت کودکان در محیط مدرسه را بالا می برد. معمولاً کودکان پرجنب و جوش و پرتحرک دست به اعمال پرخطر می زنند و احتمال این که خود را در موقعیت خطرآفرین قرار دهند بیش تر است. حضور فعال ناظم ها در محیط مدرسه، از درگیری و مشکلات بی نظمی در محیط مدرسه جلوگیری می کند.

تامین امنیت کودکان در محیط مدرسه
ایمنی بنا و تاسیسات مدرسه در تامین امنیت کودکان در محیط مدرسه اهمیت زیادی دارد. همچنین آموزش های ایمنی که به کودکان داده می شود، برای مواقع اضطراری بسیار مفید است.

تامین امنیت کودکان در مسیر مدرسه

رفت و آمد فرزندان به مدرسه یکی از مسائل مهم در دوران تحصیلی آن ها می باشد. مخصوصا در شهرهای بزرگ که فاصله مدارس از منازل طولانی تر است، معمولا والدین به فکر گرفتن سرویس برای رفت و آمد فرزندشان هستند. در مواردی که والدین امکان بردن فرزندان به مدرسه را داشته باشند، مشکل کمتری وجود دارد؛ اما اگر به واسطه شرایط کاری تان این امکان برایتان وجود ندارد، در ادامه راهکارهایی برای تامین امنیت کودکان در مسیر مدرسه ارائه می دهیم.

آموزش کودکان و افزایش آگاهی

افزایش آگاهی کودکان نسبت به عوامل خطر آفرین، به آن ها کمک می کند تا توانایی خود مراقبتی و مدیریت شرایط را داشته باشند. شما باید با فرزندتان در رابطه با شرایط مخاطره آمیز در مسیر مدرسه صحبت کنید و اقدامات احتیاطی لازم را به او آموزش دهید. بهتر است موارد ایمنی را با بدون نگرانی به فرزندتان منتقل کنید، این کار باعث می شود که ترس کودک کمتر شده و در مواقع نیاز، بتواند شرایط را بهتر مدیریت کند.

نکات مهم هنگام سوار شدن به سرویس مدرسه، اتوبوس، رد شدن از خیابان و… را به فرزندتان آموزش دهید. از او بخواهید که در هر شرایطی نکات ایمنی را رعایت کند. اگر فرزندتان با سرویس به مدرسه می رود از او بخواهید که در صورت مشاهده رفتارهای پرخطر از راننده یا هر شخص دیگر، به شما اطلاع دهد.

مطمئن شوید که فرزندتان اطلاعات تماس والدینش را می داند و به او یاد بدهید که وقتی در موقعیت اضطراری قرار گرفت با چه کسی تماس بگیرد. چالش های مختلفی که ممکن است در مسیر مدرسه به وجود بیاید را به کودک توضیح دهید. در زمانی دیگر در رابطه با نوع واکنش او در شرایط مختلف سوال بپرسید تا ببینید به آموزش شما دقت می کند یا خیر. در رابطه با ساعت رسیدن به خانه به او توضیح دهید و از فرزندتان بخواهید که حتما خودش را به موقع به خانه برساند.

نکات مهم در رد شدن از خیابان و سوار شدن به سرویس
نکات مهم هنگام سوار شدن به سرویس مدرسه، اتوبوس، رد شدن از خیابان و… را به فرزندتان آموزش دهید.

گرفتن سرویس مطمئن مدارس

بهتر است یکی از والدین مسئولیت رفت وآمد کودک در مسیر مدرسه را به عهده بگیرد. اما در صورتی که این امکان وجود ندارد، تمام تلاش خود را در جهت انتخاب یک سرویس معتمد و مسئولیت پذیر به کار ببرید. برخی از مدارس سرویس مخصوص خود را دارند، در این شرایط با دقت بررسی کنید که خودروی مدرسه استاندارد لازم را دارد؟ راننده سرویس رانندگی ایمنی دارد یا خیر؟ در صورت استاندارد نبودن سرویس، در جلسات و انجمن های اولیا، این موضوع را مطرح کنید.

اما اگر می خواهید خودتان قراردادی با شرکت های خودروی مدارس ببندید، به چند نکته مهم توجه داشته باشید. ون، مینی بوس و اتوبوس گزینه های بهتری به عنوان سرویس مدرسه هستند. در خودروهای شخصی احتمال آسیب دیدن کودکان در هنگام ترمزهای شدید یا تصادف بیش تر است. از طرفی برخی کودکان درب خودرو را با دقت نمی بندند و این خطر پرت شدن را بیش تر می کند.

سرویسی را انتخاب کنید که در رسیدن به موقع به منزل شما و در رساندن به موقع کودکان به مدرسه خوش نام باشد. راننده سرویس باید فردی با حوصله باشد، با کودکان خوش برخورد بوده و در صورتی که در زمان رساندن فرزندتان مشکلی وجود داشت، موضوع را از طریق تماس به والدین اطلاع دهد.

امروزه بسیاری از سرویس های مدارس مجهز به جی پی اس خودرو و نرم افزار کنترلی هستند. والدین با نصب این نرم افزارها موقعیت سرویس مدرسه را چک می کنند و از موقعیت مکانی فرزندشان در بیرون از مدرسه مطلع می شوند.

سرعت غیرمجاز، تعداد توقف خودرو و گذر از مسیرهای خارج از محدوده، از جمله موارد نگرانی والدین است. با نصب دستگاه ردیاب GPS بر روی سرویس مدارس، مسیر حرکت سرویس مدرسه، زمان دقیق رسیدن کودک، رفتارهای پرخطر راننده مانند سرعت غیر مجاز و خروج از محدوده تعیین شده قابل رسیدگی است.

سرویس مدارس برای امنیت کودکان در مدرسه
برای مدرسه فرزندتان سرویسی را انتخاب کنید که مخصوص همان مدرسه باشد. این باعث می شود که فرزندتان به موقع به مدرسه رسیده و به موقع به خانه برگردد.

استفاده از ردیاب کودکان

فرقی نمی کند که فرزندتان با سرویس رفت و آمد می کند یا اینکه پیاده به مدرسه می رود، داشتن یک ردیاب کودکان هزینه ای منطقی برای بالابردن امنیت کودکان در مدرسه و خارج از مدرسه است. ردیاب کودکان وسیله کوچکی است که به صورت ساعت به مچ کودک بسته می شود یا می توان آن را به لباس کودک وصل کرد. با استفاده از این وسیله شما می توانید در هر لحظه موقعیت مکانی دقیق فرزندتان را چک کنید.

برخی از این ردیاب ها دکمه تماس اضطراری دارند که کودک در مواقع لازم با فشردن دکمه اضطراری، می تواند با شماره های ضروری تعریف شده بر روی دستگاه (که معمولا شماره پدر یا مادر است) تماس بگیرد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *