[smartslider3 slider="2"]

نقش والدین و تاثیر آن در روند فعالیت کودک در فضای مجازی

نقش والدین و تاثیر آن در روند فعالیت کودک در فضای مجازی

باید به این امر توجه نمود که دسترسی به خدمات مختلف در فضای مجازی افزایش یافته است. در این میان اینترنت یا فضای مجازی مانند تمام وسایل ارتباط جمعی، نکات مثبت و منفی با خود به همراه داشته است. افزون بر این استفاده‌ی نادرست، امکان ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری را فراهم کرده است. به دلیل فهم کم کودک از مسائل اطراف و حریم خصوصی امکان آسیب دیدن او بیشتر خواهد شد.

این روزها به دلایل متعدد نگرانی‌ها در مورد امنیت کودک در فضای مجازی افزایش یافته است. مقاله اینترنت امن برای کودکان و شش راهکار عالی در ایجاد و بررسی آن نکات بسیار مهمی را در اختیار میگذارد. این اطلاعات می‌توانند در دفاع از حریم شخصی کودک به والدین کمک زیادی نمایند.

اعتیاد کودک به فضای مجازی

در صورت استفاده بیش از حد کودک از اینترنت، دچار احساساتی همچون تنهایی، افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین خواهد شد. حتی امکان دارد در برخی موارد این استفاده بیش از حد به اعتیاد نیز منجر شود در مقاله پنج نکته مهم برای پیشگیری و درمان اعتیاد کودک به اینترنت سعی شده است تا راه‌کارهای مناسبی برای این مشکل بسیار مهم پیش بینی شود.

گاهی کودک اینترنت را به خواب و غذا ترجیح می‌دهد. انجام کار و مسئولیت‌های خود را به خاطر آن عقب می اندازند. این‌ها نشانه‌های خطرناک اعتیاد به اینترنت است. از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از آن، محدود کردن زمان استفاده است. با دور بودن اجباری از فضای مجازی علاقه کودک به تدریج به آن کم خواهد شد.

وظایف والدین در همراهی با کودکان

  • ایجاد محدودیت زمانی، مهمترین قانون استفاده از وسایل هوشمند برای فعالیت کودک در فضای مجازی است. باید در هنگام استفاده از دستگاه‌های هوشمند، والدین در کنار آنها حضور داشته باشند. همگام بودن والدین با فرزندان در زمان فعالیت و نظارت منجر به کاهش تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی خواهد شد.
  • نبود والدین در لحظات حساس در کنار کودک، او را بیشتر به سمت فضای مجازی می‌فرستد. کودکان نیاز شدیدی به توجه دارند و این توجه را از هرجا که بیشتر دریافت کنند، بیشتر جذب آن خواهند شد. هرچه رابطه کودک با والد بهتر باشد از فضای مجازی دورتر خواهد شد. والدین با مدیریت رمز عبورها می‌توانند از محتوای جستوجوهای اینترنتی فرزندانشان آگاه باشند.
  • بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند باعث رشد فکری کودکان و نوجوانان شوند. اما هم زمان می‌تواند عاملی برای ایجاد خشونت، بی بند و باری و کم تحرکی در کودک نیز باشد. شناخت این بازی‌ها توسط والدین و همراهی کودکان به هنگام بازی می‌تواند در انتخاب بازی‌ها برای کودک نقش مهمی داشته باشند.
  • با رشد جرایم اینترنتی، تهدید کودکان نیز افزایش داشته است. برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی والدین باید آگاهی خود را بالا برده و راه‌های برخورد صحیح با این امور را به کودک آموزش دهند. برای افزایش امنیت و آسودگی خاطر آموزش صحیح بهترین راه حل است. اینگونه والدین می‌توانند، هم‌ دستگاه‌های هوشمند را در اختیار کودک قرار دهند و هم بودن کودک در فضای مجازی را ممنوع نکنند.

حفظ حریم خصوصی کودک در فضای مجازی

مراقبت از کودکان کم سن و سال در هنگام استفاده از فضای مجازی و نظارت آنها یکی از راه های حفظ حریم خصوصی کودک است. والدین با بررسی کردن تنظیمات امنیتی و حسابهای کاربری مورد استفاده کودک می‌توانند از آسیب رسیدن به کودک جلوگیری نمایند.

استفاده ازنرم‌ افزارهای نظارتی

والدین باید به صورتی رفتار کند که الگوی مناسبی برای فرزند باشد. والد باید در مورد فناوری‌های جدید بروز باشد، تا بتواند همراه فرزند خویش مسیر به سمت بزرگسالی را طی کند. برای آسانتر نمودن این مسیر نرم افزارهایی وجود دارند.

FamilySafe می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای نظارت کودک باشد. این نرم افزار قابیلت‌هایی همچون گزارش موقعیت، پیامک ها، مسدود سازی برنامه‌ها در بازه زمانی مشخص و بسیاری دیگر از امکانات مفید را دارد. FamilySafe می‌تواند در هر لحظه شما را از کارها و مکان کودک باخبر سازد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *