اگر تا به حال نام یک مکان خاص مانند یک کتاب فروشی را در گوگل سرچ کرده باشید، حتما دیده اید که گوگل نام برخی از مکان ها را همراه با اطلاعاتی مانند محل دقیق روی نقشه، ساعت کاری و شماره تماس به شما نمایش می دهد. در واقع گوگل با این روش به کسب و کارها کمک می کند تا در این فضا بهتر دیده شوند. با استفاده از قابلیت ثبت مکان در گوگل مپ، شما به راحتی می توانید اطلاعات کسب و کار خود را در گوگل وارد کرده و در معرض دید هزاران نفر قرار دهید.
اما افراد چطور می توانند اطلاعات محل کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنند؟ در این مقاله مراحل ثبت مکان در گوگل مپ با استفاده از کامپیوتر و موبایل را توضیح می دهیم. همچنین نکات مهم هنگام وارد کردن اطلاعات کسب و کار در گوگل مپ را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.
ثبت مکان در گوگل مپ با کامپیوتر
شما می توانید برای کمک به مشتریان خود اطلاعات کسب و کارتان را از طریق کامپیوتر و به صورت کاملاً رایگان در گوگل مپ ثبت کنید. برای این کار کافی است طبق مراحلی که در ادامه بررسی می شوند عمل کنید.
- ابتدا وارد حساب کاربری گوگل خود شوید. (در صورتی که حساب گوگل ندارید، اول باید یک حساب Gmail برای خودتان ایجاد کنید.)
- سپس وارد گوگل مپ، به آدرس www.google.com/maps شوید.
- روی علامت سه خط در گوشه بالای صفحه کلیک کنید.
- در پنجره باز شده، روی گزینه افزودن یک مکان جاافتاده یا Add Missing Place کلیک کنید.
- در صفحه باز شده اطلاعات مورد نیاز، شامل نام مکان (place name)، دسته بندی (Category) و آدرس (Address) را وارد کنید.
- توجه داشته باشید که اطلاعات ستاره دار مانند نام مکان و آدرس حتماً باید هنگام ثبت مکان در گوگل مپ وارد شوند. در صورت تمایل می توانید آدرس خود را به صورت دقیق تر روی نقشه مشخص کنید.
- در قسمت دسته بندی می توانید از میان دسته های قرار گرفته شده در لیست پیشنهادی گوگل که بیش ترین همخوانی را با کسب و کار شما دارد، یک مورد را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای یک کتاب فروشی می توانید ابتدا دسته خرید یا shopping و سپس دسته کتاب فروشی یا Book Shop را انتخاب کنید. در صورتی که نمی دانید کسب و کار شما در کدام دسته قرار می گیرد، می توانید کلید واژه مرتبط با کسب و کار خود را در قسمت بالای پنجره دسته بندی جست و جو کنید. برای مثال شما صاحب یک خیریه هستید اما در نگاه اول این کلید واژه در هیچ کدام از دسته ها وجود ندارد؛ کافی است با سرچ کلمه خیریه و انتخاب آن، دسته مورد نظر خود را برگزینید.
- هنگام ثبت مکان در گوگل مپ، در بخش افزودن اطلاعات بیش تر می توانید اطلاعاتی از قبیل ساعت کاری مجموعه، شماره تلفن، آدرس وب سایت و تاریخ افتتاح را وارد کنید. در نمایه ساعت کاری با تکمیل تمام بخش ها، می توانید اطلاعات کاملی از کسب و کارتان در دسترس مشتریان خود قرار دهید.
- همچنین در بخش افزودن عکس یا Add Photos، می توانید عکس هایی از محل کسب و کارتان در گوگل به اشتراک بگذارید. هنگام سرچ نام شما در گوگل، این تصاویر نیز نمایش داده می شوند. در نتیجه پیدا کردن مکان شما برای مشتریانتان راحت تر خواهد بود.
- در نهایت و بعد از وارد کردن تمام اطلاعات، گزینه ذخیره یا Save را بزنید.
اطلاعات شما معمولاً بین 24 تا 48 ساعت تأیید می شود. اما گاهی این زمان ممکن است کمی بیش تر طول بکشد. در صورتی که اطلاعات تان تأیید شوند، گوگل یک ایمیل تأیید برای شما ارسال می کند.
ثبت مکان در گوگل مپ با دستگاه اندرویدی یا آیفون
روش ثبت مکان در دستگاه اندرویدی و آیفون، دقیقاً مانند روش توضیح داده شده برای ثبت مکان با استفاده از کامپیوتر است. به عنوان مثال در یک دستگاه اندرویدی:
- ابتدا بر روی برنامه Maps ضربه بزنید.
- از پایین صفحه روی علامت به علاوه یا Contribute ضربه بزنید.
- در صفحه باز شده روی Add Place کلیک کنید.
- در این بخش اطلاعات مورد نیاز محل کسب و کار خود را، مانند آنچه در بخش قبل توضیح داده شد تکمیل کنید.
- در نهایت گزینه Submit را بزنید تا اطلاعات شما برای بررسی ذخیره شود.
نکات مهم هنگام وارد کردن اطلاعات در گوگل مپ
هنگامی که می خواهید اطلاعات خود را برای ثبت مکان در گوگل مپ ذخیره کنید، ممکن است گوگل به برخی از اطلاعاتی که وارد کرده اید ایراد بگیرد یا اینکه بعد از چند روز انتظار، آدرس شما تأیید نشود. این اشکالات معمولاً در فیلد نشانی، تلفن، وب سایت و ساعت کاری، به دلیل رعایت نکردن نکات و دستورالعمل های مد نظر گوگل اتفاق می افتد. در این بخش مهم ترین نکات مد نظر گوگل مپ، برای وارد کردن اطلاعات کسب و کار را بیان می کنیم.
نکات مهم هنگام وارد کردن آدرس و ثبت مکان در گوگل مپ
- تلاش کنید محل دقیق کسب و کار خود را در گوگل مپ مشخص کنید. وارد کردن اطلاعات نادرست مانند کد پستی غلط یا محلی که با مکان شما تفاوت دارد باعث تأیید نشدن اطلاعات شما خواهد شد.
- شما می توانید اطلاعاتی از قبیل شماره ساختمان، طبقه و پلاک را در بخش نشانی بنویسید. از نوشتن اطلاعات اضافی مانند تقاطع ها و نوشتن مواردی مانند روبه روی خیابان X و غیره تا حد امکان پرهیز کنید.
- در صورتی که آدرس محل کسب و کار شما با خیابان و کوچه دقیقاً مشخص نمی شود، محل آن را روی نقشه تعیین کنید.
- اگر قصد دارید پلاک و صندوق پستی محل کار خود را هنگام ثبت مکان در گوگل مپ وارد کنید، آدرس اصلی را در خط اول و پلاک و شماره صندوق پستی را در خط دوم بنویسید.
- دفاتر مجازی (یعنی محل هایی که صرفاً برای نشانی پستی اجاره شده اند اما کسب و کار شما در آن محل قرار ندارد) مورد تأیید گوگل مپ نخواهند بود. آدرس محلی مورد پذیرش است که کارمندان، در آن مشغول به کار باشند و مشتریان در آن مکان رفت و آمد داشته باشند.
- توجه داشته باشید که اطلاعاتی مانند شماره تماس و ساعت کاری را در فیلد مخصوص به خود وارد کنید. نوشتن این اطلاعات در فیلد نشانی محل کار، موجب تأیید نشدن اطلاعات شما می شود.
نکات مهم هنگام وارد کردن وب سایت و تلفن
- شماره تماس و وب سایت، حتماً باید مختص محل کسب و کار شما باشد. از وارد کردن شماره تلفن یا وب سایت نادرست پرهیز کنید.
- آدرس وب سایت فقط مخصوص نوشتن نشانی اینترنتی کسب و کار شما است. از نوشتن نشانی صفحات اجتماعی خود در این بخش خودداری کنید.
- در صورت امکان به جای شماره تلفن مرکزی یا پشتیبانی، شماره تماس محلی خود را وارد کنید. این شماره باید در اختیار و در دسترس کسب و کار شما باشد.
نکات مهم هنگام وارد کردن ساعت کاری
گوگل این امکان را در اختیار شما قرار داده است که بتوانید اطلاعات دقیقی از ساعات کاری خود در اختیار مشتریانتان قرار دهید. شما می توانید هنگام ثبت مکان در گوگل مپ، ساعات کاری مجموعه خود را به تفکیک روزهای هفته و ساعات کاری فصلی، مشخص کنید. همچنین می توانید برای روزهای خاصی مانند تعطیلات یا رویدادهای مهم، ساعات مشخص تعیین کنید.
برای دسته خاصی از کسب و کارها که زمان کاری متنوعی دارند، نیازی به تعیین ساعت کاری وجود ندارد. مدرسه ها و دانشگاه ها، خدمات حمل و نقل و فرودگاه ها، اقامتگاه های سرپوشیده مانند هتل ها و مجتمع های آپارتمانی مثال هایی ازاین دست مشاغل می باشند.
سخن آخر
گوگل مپ یکی از پرکاربردترین امکانات شرکت گوگل است. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از جمله ایران، برای پیدا کردن محل مورد نظر خود از این قابلیت استفاده می کنند. همچنین عده زیادی برای ارسال لایو لوکیشن گوگل مپ، از این ابزار استفاده می کنند. با استفاده از قابلیت رایگان ثبت مکان در گوگل مپ، می توانید کسب و کار خود را در معرض دید تعداد زیادی از افرادی قرار دهید که روزانه کلید واژه های مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو می کنند.
این امکان علاوه بر راحت تر کردن دسترسی مشتریان بالقوه به شما، برای کسب وکار شما اعتبار ایجاد می کند. همچنین نمایش اطلاعات شغل شما در صفحه اول گوگل، مانند یک تبلیغ و قدرتمند و البته رایگان، کمک می کند تا در مقابل رقبایتان بیش تر دیده شوید. با توجه به تمام مزایایی که عنوان شد، اگر تا امروز اطلاعات خود را در گوگل مپ ثبت نکرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم حتماً با صرف فقط چند دقیقه و ثبت مکان در گوگل مپ، از مزیت برتری نسبت به رقبا بهره مند شوید.