[smartslider3 slider="2"]

چگونه با کودکم صحبت کنم؟

صحبت با کودکان

ما به عنوان پدر و مادر، به این فکر می‌کنیم که فرزندانمان چگونه با ما صحبت می‌کنند و چگونه رفتار می‌کنند. زمانی که نیاز به نظم و انضباط دارند، آنها را اصلاح می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که از اخلاق خوب و درست استفاده می‌کنند و آنها را از رفتار بی ادبانه دور می‌کنیم. اما ممکن است همیشه به آنچه می‌گوییم و نحوه بیان آن توجه نکنیم. اما بهترین روش صحبت با کودکان کدام است؟

بیشتر بخوانید:

مهمترین وظایف خانواده در مقابل کودک و فضای مجازی

نحوه صحیح صحبت با کودکان

اغلب برای ما دشوار است که اعمال خود را از دور ببینیم. همانطور که به این سوال فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید نحوه تعامل روزانه با کودک خود را توصیف کنید، تصور کنید که تعاملات خود را ضبط کرده و تصاویر و صداهای دیجیتال را پخش می کنید. آیا صدای شما صبورانه و محبت آمیز به نظر می‌رسد؟

آیا به نظر می‌رسید که درگیر و علاقه‌مند به صحبت های فرزندتان هستید؟ یا می‌بینید که به جای توجه کامل به فرزندتان، در حال بی‌توجهی به فرزندتان هستید ؟ یا به دوستانتان پیام می‌دهید و پیام‌های تلفن همراهتان را چک می‌کنید؟ به عبارت دیگر، اگر کارهای خود را ضبط کرده و آن را پخش کنید، فکر می کنید در بهترین حالت خود هستید؟

اگر پاسخ منفی است، به این فکر کنید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا نحوه ارتباط با فرزندتان را تغییر دهید. وقتی با فرزندتان در مورد اشتباهی صحبت می‌کنید صدای شما خشن، بی حوصله یا عصبانی است؟ آیا با فرزندتان صدای بلند صحبت می‌کنید حتی اگر او کار اشتباهی انجام نداده باشد؟

به لحن صدایی که استفاده می‌کنید فکر کنید و به این نکته توجه کنید که چگونه می‌توانید هنگام صحبت با فرزندتان آن را ملایم کنید، حتی اگر در حال اصلاح یک مشکل رفتاری هستید.

چرا باید از لحن مثبت استفاده کنید؟

در اینجا چند دلیل مهم وجود دارد که چرا لحن صدا و کلماتی که استفاده می‌کنید، می‌تواند ارتباط و تعاملات والدین و فرزند شما را بسیار مثبت تر و مفیدتر کند. چرا باید روشی صحیح برای صحبت با کودکان را در پیش گرفت؟

  • این یک منطق اساسی است. چه چیزی را ترجیح می‌دهید؟ کسی که با لحن تند یا انتقادی با شما صحبت می کند یا کسی که با صدایی آرام، منطقی و زیبا با شما صحبت می‌کند؟
  • حتی اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد یا نیاز به تصحیح کاری که فرزندتان انجام می‌دهد داشته باشید، صدایی ملایم، حتی اگر محکم باشد، به احتمال زیاد توجه کودک شما را به خود جلب می‌کند و او به احتمال زیاد به آنچه شما می‌گویید گوش می‌دهد.
  • بچه‌ها از رفتار ما یاد می‌گیرند مطمئن ترین راه برای اینکه فرزندتان رفتار خوبی با شما داشته باشد این است که با او خوب صحبت کنید. اگر مدام از او انتقاد کنید و با تندی با او صحبت کنید، می‌توانید حدس بزنید که از آن چه چیزی به دست خواهید آورد.
  • رابطه قوی تری خواهید داشت وقتی با فرزندتان با احترام و مهربانی رفتار کنید، پیوند خود را تقویت خواهید کرد. وقتی با فرزندتان صحبت می کنید، متشکرم و لطفا بگویید و قاطعانه توضیح دهید که از او انتظار دارید همین کار را انجام دهد. رفتار خوب و احترام با یکدیگر شما را به هم نزدیکتر می کند. کلمات بد و صدای خشن نتیجه معکوس خواهند داشت.
  • رفتار فرزند شما محترمانه تر خواهد بود وقتی در خانه با کودک خود از صدای درست استفاده می‌کنید. او طبیعتاً این کار را در مدرسه و سایر محیط ها انجام می‌دهد. دیری نمی‌گذرد که اطرافیان فرزندتان در مورد رفتارهای زیبا و روش خوب صحبت کردن او اظهار نظر می‌کنند و او به این مهارت‌ها افتخار می‌کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *