[smartslider3 slider="2"]

 نرم افزار کنترل و مدیریت مودم وای فای در خانه

معرفی بهترین نرم افزارهای کنترل وای فای

امروزه از یک محیط کاری در اداره ای کوچک گرفته تا یک کافی شاپ دنج و حتی هنگام حضور در خانه، شما و تمام افراد خانواده دائماً در حال استفاده از اینترنت و شبکه وای فای هستید. هم زمان با فراگیر شدن اینترنت و استفاده از آن توسط تمام افراد خانواده به خصوص کودکان، فراهم کردن فضایی امن برای استفاده مناسب همه افراد از این تکنولوژی، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در نتیجه یافتن راهی برای کنترل وای فای به منظور حافظت از کودکانی که در این دوران به دلایلی مختلف، حتی برای آموزش مجبور به استفاده از اینترنت هستند، امری ضروری به نظر می رسد.

 البته این مشکل فقط مربوط به کنترل افراد خانواده برای استفاده از شبکه وای فای نیست. بلکه بسیاری از کسب وکارهایی که در کنار فروش کالا یا خدمات خود، به ارائه سرویس وای فای برای مشتریانشان می پردازند دائماً با این مشکل مواجه هستند.

ضرورت استفاده از کنترل وای فای برای استفاده کودکان از اینترنت
کنترل وای فای، برای استفاده کودکان از اینترنت، یک ضرورت محسوب می شود.

چرا به یک نرم افزار کنترل وای فای نیاز دارید؟

بگذارید این موضوع را با یک مثال برایتان باز کنیم. فرض کنید که شما صاحب یک کافی شاپ هستید که برای رفاه حال افرادی که قرار است زمانی هرچند کوتاه در مجموعه شما سپری کنند، یک شبکه وای فای عمومی در کافی شاپ خود فراهم کرده اید. هر فرد به راحتی با مراجعه به پیشخوان یا با نگاه کردن به کارتی که روی هر میز قرار دارد، رمز وای فای مجموعه شما را دریافت کرده و شروع به استفاده از این شبکه می کند.

اما چه طور می توان برای استفاده از این شبکه محدودیت ایجاد کرد. آیا هر فرد می تواند به صورت نامحدود از این شبکه استفاده کند یا می توان برای استفاده اشخاص محدودیت ایجاد کرد؟ به علاوه آیا می توان زمان استفاده هر آپی خاص از شبکه وای فای را به ساعات خاصی محدود کرد؟

باید گفت بله. شما با یک نرم افزار کنترل وای فای می توانید حجم مشخصی از اینترنت به هر IP اختصاص دهید و مدت زمان استفاده از اینترنت را، برای تمامی آی پی هایی که در حال استفاده از شبکه وای فای شما هستند مشخص کنید. به علاوه این امکان را دارید که رمز عبور را تغییر دهید و با ایجاد لیست سیاه، از دسترسی آی پی های مشخصی جلوگیری کنید.

از چه نرم افزارهایی می توان استفاده کرد؟

شما می توانید هم با استفاده از نرم افزارهای کنترل وای فای، که قابلیت اجرا روی ویندوز دارند و هم با استفاده از نرم افزارهایی که قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند هستند، از این امکان استفاده کنید. البته هرکدام ازاین نرم افزارها می توانند به صورت کاملا رایگان، نیمه رایگان و یا غیر رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرند. در ادامه به معرفی تعدادی از این نرم افزارها می پردازیم.

برخی از نرم افزارهای قابل اجرا بر روی کامپیوتر عبارت اند از:

  • Wireless Network Watcher
  • Netcut
  • SoftPerfect WiFi Guard
  • NetLimiter
  • Who Is On My Wi Fi
  • BWMeter

برخی از نرم افزارهای قابل اجرا بر روی تلفن های هوشمند عبارت اند از:

  • Asus Router
  • NETGEAR Mobile
  • Linksys
  • WiFi Router Master
  • TP-Link Tether
  • Fing
  • Wifi Analyzer
  • Google WiFi
  • WIFI WPS WPA TESTER
  • Router Administration Setup Control and Speed Test
  • DS-router
نرم افزار مدیریت وای فای
نرم افزارهای کنترل وای فای مختلفی در سیستم عامل های ویندوز، اندروید و ios ارائه شده اند.

 یک نرم افزار مدیریت وای فای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شما می توانید از بین تمام نرم افزارهایی که معرفی شدند یکی را برای استفاده انتخاب کنید؛ اما این نرم افزار باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتوان نام یک نرم افزار کاربردی را روی آن گذاشت؟

مقرون به صرفه

اولین و مهم ترین عامل در مورد یک نرم افزار کنترل وای فای می تواند هزینه ای باشد که برای آن پرداخت می کنید. اغلب نرم افزارهای این حوزه شامل یک بخش رایگان و یک بخش غیر رایگان یا به اصطلاح پریمیوم هستند. پس در اولین قدم باید به دنبال نرم افزاری باشید که با کمترین هزینه، یا حتی بدون هیچ هزینه ای، امکانات رایگان بیش تری از آن دریافت کنید.

پشتیبانی از روتر وای فای شما

اگر بهترین نرم افزار مدیریت وای فای جهان را نصب کنید اما این نرم افزار از روتر وای فای شما پشتیبانی نکند، نمی توانید کوچک ترین استفاده ای از این نرم افزار داشته باشید. روتر وای فای مسیریابی است که داده های دیجیتال را از سیستم های متصل به شبکه وای فای مانند کامپیوتر و موبایل دریافت کرده و روی پورت خروجی مودم قرار می دهد تا مودم بعد از تبدیل داده های دیجیتال به آنالوگ آنها را به مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت منتقل کند.

قابلیت پشتیبانی از روتر
قابلیت پشتیبانی از روتر در انتخاب نرم افزار مدیریت وای فای ضروری است.

ابزار ایجاد رمز عبور تصادفی

برخی از افراد ترجیح می دهند رمزی که برای وای فای خود انتخاب می کنند یک کد ساده باشد که به راحتی بتوانند آن را حفظ کنند اما در صورت اطلاع از این کد، آیا به راحتی برای دیگر افراد نیز قابل حفظ کردن نیست؟

یکی از راه های افزایش سطح امنیت سیستم وای فای استفاده از رمز عبور تصادفی است که یک نرم افزار مدیریت وای فای به شما پیشنهاد می دهد. این دسته از کدهای عبور، از امنیت بسیار بالاتری برخوردارند. پس اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که روی رمز وای فای خود حساسید، به دنبال نرم افزار کنترل WIFI باشید که این امکان را برای شما فراهم می کند.

کلکسیونی از تمام آنچه نیاز دارید

هر چه نرم افزاری که انتخاب می کنید قابلیت های بیش تری داشته باشد به احتمال بالا، مدت زمان بیشتری شما را از نصب و درگیرشدن با یک نرم افزار جدید راحت خواهد کرد. این نرم افزار می تواند شامل مواردی از قبیل تعیین میزان ترافیک مصرفی، قدرت سیگنال وای فای، IP  شبکه، Mac Address، اطلاعات DNS و DHCP از هر روتر و… باشد. همچنین یکی از ویژگی های مهم در این مورد امکان محدود کردن ظرفیت اینترنتی است که در دسترس کودکان قرار می گیرد. دراین رابطه می توانید به مقاله تنظیمات اینترنت برای کودکان مراجعه کنید.

داشتن قابلیت تست سرعت

از دیگر ویژگی های یک نرم افزار کنترل وای فای مناسب، فراهم کردن امکان درون برنامه ای برای کنترل سرعت اینترنت شماست. حتماً تابه حال با این موقعیت مواجه شده اید که برای سنجش سرعت دانلود و آپلود وای فای، نیاز به یک سایت یا نرم افزار داشته باشید و هر بار برای انجام این کار ساده، مجبور باشید به دنبال یک سایت جدید بگردید. با نصب یک نرم افزار با قابلیت تست دقیق و مطمئن سرعت وای فای، شما می توانید به راحتی در کنار مدیریت وای فای خود، از میزان پهنای باند، سرعت آپلود و دانلود وای فای مطلع شوید.

قابلیت شناسایی تمامی ipهای متصل به شبکه وای فای

 مطمئناً یکی از مهم ترین و کاربردی ترین امکانات یک نرم افزار کنترل وای فای، اسکن دقیق تمام دستگاه هایی است که به شبکه وای فای شما متصل شده اند. این کار هم از طریق بررسیIP  و هم از طریق بررسی آدرس mac دستگاه ممکن خواهد بود. قابلیت نمایش نوع و نام دستگاه های متصل و محل دقیق دستگاه ها و همچنین ایجاد یک لیست سیاه برای جلوگیری از اتصال دوباره IPهایی خاص، از ویژگی های یک نرم افزار کاربردی خواهد بود.

رابط کاربری آسان

در نهایت هر چه نرم افزار کنترل وای فای ای که انتخاب می کنید رابط کاربری ساده تر و با قابلیت دسترسی راحت تر به بخش های مختلف را داشته باشد، در کوتاه ترین زمان ممکن به قابلیت های مختلف آن تسلط پیدا کرده و بالطبع زمان کوتاه تری برای کار با آن نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

با گسترش روزافزون نیاز افراد در همه سنین به اینترنت، چه در محیط خانه و چه در هر محیط دیگری، شما نمی توانید بر استفاده افراد از شبکه وای فای کنترل داشته باشید. مگر آنکه بتوانید بر این شبکه تسلط پیدا کرده و آن را بر اساس نیاز هر شخص از مدت زمان تا حجم مورد استفاده کنترل کنید. یک سیستم کنترل وای فای به راحتی می تواند این وظیفه را برای شما انجام دهد.

این نرم افزارها با قابلیت نصب بر روی کامپیوتر یا تلفن های همراه، در دسترس کاربران هستند. شما می توانید از قابلیت های گسترده آنها شامل تعیین رمز عبور مطمئن برای شبکه، ایجاد محدودیت برای شبکه wifi، نشان دادن نام و مشخصات تمامی دستگاه های متصل به شبکه، ایجاد لیست سیاه، کنترل پهنای باند، تخصیص میزان ترافیک مشخص به هر دستگاه و… استفاده کنید.

فراموش نکنید که نرم افزارهای کنترل وای فای هرچند دقیق، ممکن است گاهی با خطا مواجه شوند در نتیجه درصورتی که در مورد استفاده افراد از شبکه وای فای خود حساسیت ویژه ای دارید توصیه می شود دو نمونه متفاوت از آنها را بر روی سیستم و گوشی همراه خود نصب نمایید. همچنین نصب نرم افزار محدود کننده گوشی را در کنار برنامه مدیریت وای فای توصیه می کنیم.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *