[smartslider3 slider="2"]

چگونه متادیتا و اطلاعات اضافی را از روی عکس ها حذف کنیم؟

راه های حذف و پاک کردن متادیتا از عکس ها

متا دیتای تصویر یا Exif Data اطلاعاتی است که به فایل های تصویر اضافه می شود. این اطلاعات مربوط به مشخصات عکس می باشد؛ اطلاعاتی همچون نوع دوربین، حالت فلش هنگام عکس برداری، تاریخ، لوکیشن تصویر و… در Exif Data ذکر می شود. ممکن است عکاس نخواهد اطلاعات عکسش در اختیار دیگران قرار بگیرد؛ با پاک کردن متادیتا از عکس ها می توانید حریم خصوصی خود را بالا ببرید.

اطلاعات اضافی عکس تصاویری با پسوندهای JPG, JPEF, TIF و WAV و… را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر قصد پاک کردن متادیتا از عکس ها را دارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله روش های کاربردی و سریع برای حذف اطلاعات اضافی عکس ها با استفاده از موبایل و کامپیوتر را آموزش می دهیم.

Meta Data تصاویر (Exif Data) شامل چه اطلاعاتی است؟

داده های EXIF در مواقعی کاربردی هستند؛ اما بعضی دوربین ها و موبایل ها می توانند اطلاعاتی بیش تر از آنچه مورد نیاز است در خود ثبت کنند. همین موضوع می تواند امنیت و حریم خصوصی عکاس یا سوژه عکس را به خطر بیندازد.

وقتی تصویری را با گوشی ثبت می کنید، موقعیت جغرافیایی که در آن عکس را گرفته اید می تواند در داده های EXIF ذخیره شود. اگر این عکس را فقط برای خودتان نگه داری کنید مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر عکس را در فضای مجازی یا وب سایتی منتشر کنید، دیگران با بررسی متا دیتای عکس، متوجه موقعیت گرفتن عکس خواهند شد.

برخی مدل های دوربین عکاسی در متا دیتای عکس، مدل و سریال دوربین را ثبت می کنند. به این ترتیب هر فردی می تواند در اینترنت به دنبال عکس هایی با سریال دوربین ثبت شده بگردد. این موضوع برای عکاسانی که نمی خواهند هویتشان مشخص باشد مشکل ساز خواهد شد.

برخی نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف، متا دیتای فایل های منتشر شده در اینترنت را برای پیشبرد اهداف امنیتی شان به کار می گیرند. برای مثال در دسامبر 2012 پلیس به خانه جان مک آفی مراجعه کرد و او توانست از دست پلیس فرار کند. مدتی بعد مجله Vice یک عکس از مک آفی منتشر کرد. پلیس با استفاده از داده Exif این عکس، مکان مک آفی را در گواتمالا پیدا کرد. بنابراین اگر نمی خواهید این داده ها به دست نهادهای امنیتی بیفتد، باید روش پاک کردن متادیتا از عکس را بدانید.

Exif Data چیست
Exif Data مخفف Exchangeable image file format و به معنی “قالب فایل تصویری تعویض پذیر” است . این اطلاعات پسوندهای JPG, JPEF, TIF و WAV و بسیاری از دیگر پسوندهای فایل عکس را تحت تاثیر قرار می دهد.

داده های EXIF به طور کلی می توانند اطلاعات زیر را شامل شوند:

  • نام شرکت سازنده و مدل دوربین
  • تاریخ و زمان عکسی که گرفته اید
  • موقعیت جغرافیایی که عکس را گرفته اید
  • سیستم فشرده سازی که برای ثبت عکس به کار رفته است
  • گشودگی دریچه لنز، سرعت شاتر و ISO عکس
  • اطلاعات وضعیت نور
  • حالت فلش به کار رفته در عکاسی
  • رزولوشن عکس
  • جهت گیری تصویر افقی یا عمودی
  • و…

راه تشخیص exif داشتن تصویر

بهتر است قبل از آپلود آنلاین هر گونه فایلی، مطمئن شوید که شامل هیچ اطلاعات حساس و مهمی از شما نباشد. متادیتا عکس، پسوندهای JPG, JPEF, TIF و WAV و… را تحت تاثیر قرار می دهد. اما فرمت PNG شامل داده اکسیف نمی شود.

برای مشاهده متا دیتا تصاویر روش های مختلفی وجود دارد. راه اول استفاده از سرویس های آنلاین بررسی اکسیف تصاویر است. با استفاده از وب سایت های exifdata.com و www.verexif.com می توانید بررسی کنید که عکس های شما شامل داده Exif می شوند یا خیر؟

در دنیای مرورگرها اکستنشن های بسیاری وجود دارد که با آن ها می توان به اطلاعات متادیتا دسترسی داشت. از جمله این افزونه ها می توان به Exif Viewer for Firefox و EXIF Viewer Classic on Chrome اشاره کرد.

روش های حذف Meta Data از عکس

حذف متادیتا عکس ها با کامپیوتر

شما می توانید به راحتی از طریق ویندوز، متادیتا را از عکس ها حذف کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • روی عکس کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
  • در پنجره Properties به سربرگ Details بروید.
  • بر روی لینک Remove Properties and Personal Information در پایین پنجره کلیک کنید.
  • در پنجره جدید، دو گزینه دارید که بسته به نظر خودتان باید یکی را انتخاب کنید.
    • گزینه create a copy with all possible properties removed: یک نسخه کپی از عکس شما بدون اطلاعات شخصی ایجاد می کند.
    •  remove the following properties from this file: اطلاعات شخصی روی همین عکس را پاک می کند.
  • در بخش Property متادیتای مختلف عکس مشخص شده اند. هر موردی که می خواهید حذف شود را علامت دار کنید.
  • در نهایت بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.
نحوه حذف متادیتا عکس ها با کامپیوتر
نحوه حذف متادیتا عکس ها با کامپیوتر

نکته: شما می توانید از طریق مک با کلیک بر روی عکس مورد نظر، کلید ترکیبی Command + I را بزنید و متادیتای عکس را مشاهده کنید. کاربران مک برای حذف داده های EXIF احتیاج به یک برنامه اضافی دارند. برنامه هایی همچون فوتوشاپ و لایت روم می توانند این کار را انجام دهند.

پاک کردن متادیتا عکس در گوشی (اندروید و ios)

یکی از اطلاعات مهمی که معمولا در اکسیف تصاویر موبایل ذخیره می شود، اطلاعات مربوط به لوکیشن عکس است. شما می توانید با مراجعه به تنظیمات دوربین گوشی (در اندروید و آیفون)، دسترسی gps را خاموش کنید. برای انجام این کار در موبایل های اندرویدی دوربین موبایل را باز کنید. بر روی Settings که با علامت چرخ دنده نشان داده می شود ضربه بزنید و در صورت روشن بودن GPS Location، آن را خاموش کنید. همچنین می توانید از تنظیمات گوشی، به سراغ تنظیمات دوربین رفته و مجوزهای دسترسی برنامه را محدود کنید.

برای غیرفعال کردن لوکیشن عکس ها در ios وارد تنظیمات گوشی شده و Privacy را انتخاب کنید. در صفحه Privacy گزینه Location Services را انتخاب کنید. در لیست اپلیکیشن های این صفحه اپلیکیشن دوربین را انتخاب کنید. سپس در قسمت Allow Location Access مطمئن شوید که گزنه Never را انتخاب کرده اید.

با انجام این مراحل شما تنها لوکیشن را از اکسیف حذف می کنید، اما سایر اطلاعات اکسیف باقی می مانند. برای حذف تمام اطلاعات اکسیف نیاز به نصب اپلیکیشن دارید. در ادامه نرم افزارهای کاربردی برای انجام این کار را معرفی می کنیم.

پاک کردن متادیتا عکس در گوشی

پاک کردن متادیتا عکس با کمک نرم افزار

با توجه به اهمیت جهت حفظ حریم خصوصی، نرم افزارهایی در زمینه پاک کردن متادیتا از عکس ارائه شده اند. با این نرم افزارها شما می توانید اطلاعات اضافه را از عکس هایتان حذف کنید. برخی دیگر از این برنامه ها امکان ویرایش اطلاعات را نیز به کاربران می دهند.

یکی از این نرم افزارها که قابل استفاده بر روی ویندوز است، برنامه MIKLSOFT Photo Exif Manager می باشد. این برنامه نرم افزاری کارآمد برای از بین بردن و ویرایش متاتگ ها است که بیش از 15 مورد از تگ های مهم عکس را حذف و یا ویرایش می کند. . نرم افزار MIKLSOFT Photo Exif Manager تقریبا 35 فرمت مختلف تصویر را پشتیابی می کند. GIMP ، ImageOptim و EXIF Purge سه مورد دیگر از نرم افزارهای رایگان پاک کردن متادیتا از عکس هستند.

اگر دسترسی به کامپیوتر ندارید و بیش تر کارهایتان را با موبایل انجام می دهید، می توانید از اپلیکیشن های موبایل جهت حذف EXIF استفاده کنید. اپلیکیشن Photo Metadata Remover برای اندروید و Metapho برای آیفون گزینه های مناسبی هستند که می توانید استفاده کنید.

آموزش حذف داده های EXIF به کمک نرم افزار GIMP

GIMP یک برنامه ویرایش عکس رایگان ویندوز است که امکان پاک کردن متادیتا از عکس را به شما می دهد. برای حذف EXIF با کمک نرم افزار GIMP مراحل زیر را طی کنید:

  • نرم افزار را باز کنید.
  • تصویر را در برنامه بارگذاری کنید.
  • به تب File > Export As مراجعه کنید.
  • روی گزینه Export کلیک کنید
  • در تنظیمات Export ، به Advanced Options بروید و تیک Save EXIF data را بردارید
  • تنظیمات دیگر را مطابق تمایل تان تغییر دهید و در نهایت روی Export کلیک کنید
حذف داده های EXIF به کمک نرم افزار GIMP
حذف داده های EXIF به کمک نرم افزار GIMP

نکته: در نرم افزار GIMP امکان حذف داده های EXIF به طور دسته جمعی وجود ندارد و برای پاک کردن متادیتا از عکس ها، باید به صورت تکی اقدام کنید.

کلام آخر

داده های EXIF یا همان متادیتا عکس، اطلاعات اضافی هستند که در فایل های تصویری ذخیره می شوند. اگر به هردلیلی تمایل ندارید اطلاعاتی از تصاویر شما در اختیار دیگران قرار بگیرد، می توانید با استفاده از کامپیوتر و گوشی، اطلاعات متادیتای عکس را حذف کنید.

نرم افزارهای متعددی در این زمینه ارائه شده اند که در مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم. حذف متادیتا با استفاده از ویندوز راه ساده و مطمئنی است. در صورت دسترسی به کامپیوتر بهتر است از این روش برای حذف اطلاعات اضافی تصاویر استفاده کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *