[smartslider3 slider="2"]

آیا شبکه اجتماعی یوتیوب برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

شبکه اجتماعی یوتیوب و آسیب های آن

شبکه اجتماعی یوتیوب پلتفرمی جهانی و رایگان برای به اشتراک گذاری ویدئو است. این شبکه اجتماعی اکنون به عنوان دومین پلتفرم پر بازدید در سراسر جهان شناخته می شود و روزانه افراد بسیاری برای دیدن ویدئو به آن مراجعه می کنند.

 این شبکه اجتماعی به دلیل وجود ویدئوهای آموزشی و سرگرم کننده کاملاً رایگان، در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما محتوای منتشر شده در این پلتفرم، تا چه اندازه مناسب کودکان و نوجوانانی است که روزانه زمان زیادی صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند؟ در این مقاله به طور مفصل به این سوال پاسخ می دهیم و آسیب های یوتیوب برای کودکان و نوجوانان را بررسی می کنیم.

شبکه اجتماعی یوتیوب چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

همان طور که گفته شد شبکه اجتماعی یوتیوب، پلتفرمی برای به اشتراک گذاری ویدئو است. افراد، سازمان ها و شرکت ها می توانند با ایجاد حساب کاربری روی این شبکه، ویدئوهای شخصی، آموزشی، سرگرم کننده یا تبلیغاتی خود را منتشر کرده و از این راه کسب درآمد کنند.

بعد از انتشار ویدئو در یوتیوب، برنامه یوتیوب به بخش های مختلفی از ویدئوی شما تبلیغ اضافه می کند و هر چه افراد بیش تری ویدئوی شما را مشاهده کنند، تبلیغ اضافه شده به ویدئی نیز بیش تر دیده می شود. در نتیجه شما می توانید به ازای تعداد افرادی که ویدئوی شما را مشاهده کرده اند، از یوتیوب هزینه دریافت کنید.

وجود دریایی از آموزش های رایگان و ویدئوهای سرگرم کننده مانند فیلم ها و کارتون ها، باعث شده کودکان و به خصوص نوجوانان علاقه زیادی به استفاده از این پلتفرم نشان دهند.

یوتیوب چه آسیب هایی برای کودکان و نوجوانان دارد؟

در اکثر شبکه های اجتماعی، نظارت خاصی بر روی محتوا وجود ندارد. کاربران بسیاری در یوتیوب ویدئوهای خشونت آمیز منتشر می کنند. انتشار محتوای آزار حیوانات و تبعیض نژادی در این شبکه اجتماعی زیاد است. حتی برخی از کاربران ویدئوهایی از خود آزاری در یوتیوب منتشر می کنند.

از طرفی مشاهده ویدئوهایی با محتوای انجام آزمایش ها و رفتارهای خطرناک، می تواند موجب شود تا فرزند شما با تکرار آن اعمال، به خود یا دیگران آسیب های جدی وارد کند. خشونت های کلامی و الفاظ رکیکی که برخی کاربران در بخش نظرات ویدئوها یا کامنت لایوها در یوتیوب می نویسند به هیچ وجه مناسب کودکان و نوجوانان نیست.

انتشار محتوای نامناسب در یوتیوب

در میان کاربران یوتیوب مانند همه شبکه های اجتماعی دیگر، انواع هکرها، دزدها و افراد بیماری وجود دارند که همیشه در کمین کودکان، نوجوانان و سایر کاربران کم اطلاع هستند. این افراد با گول زدن فرزند شما و گرفتن عکس و آدرس و حتی اطلاعات کارت بانکی او، می توانند علاوه بر خالی کردن حساب بانکی، از کودک سوءاستفاده های غیراخلاقی کنند. در این گونه موارد، متأسفانه والدین زمانی متوجه خطر می شوند که کار از کار گذشته است.

خوشبختانه قابلیت دسته بندی محتوا بر اساس محدوده سنی در یوتیوب وجود دارد. از طرفی این پلتفرم محتواهای خشونت آمیز و غیراخلاقی را شناسایی و محدود می کند. اما هر نرم افزاری ممکن است با خطا مواجه شود. از طرفی محدودیت های اخلاقی در فرهنگ های مختلف بسیار متفاوت است؛ بنابراین والدین باید بر روی استفاده فرزندشان از یوتیوب، کنترل و نظارت کافی داشته باشند.

والدین چگونه می توانند شبکه اجتماعی یوتیوب را برای فرزندان خود محدود کنند؟

زمان استفاده از یوتیوب را محدود کنید.

در قدم اول والدین باید تلاش کنند تا زمان استفاده از اینترنت و گوشی را برای فرزندان خود محدود کنند. فرزند شما فقط باید برای موارد ضروری مانند آموزش و بازی، از گوشی و اینترنت استفاده کند. اگر کودک یا نوجوان صرفاً به دلیل بی حوصله بودن و فرار از بیکاری و تنهایی سراغ اینترنت برود، امکان اینکه در معرض آسیب های روحی قرار بگیرید بسیار افزایش خواهد یافت.

خوب است که والدین بیش تر با فرزند خود وقت بگذرانند و با بازی با کودک در خانه و محیط بیرون، جلو استفاده بیهوده کودکان از گوشی و اینترنت را بگیرند. استفاده از برنامه های محدود کننده زمان استفاده از گوشی نیز در این زمینه کمک کننده است.

وقت گذراندن با فرزندان برای کنترل کودک

کنترل والدین گوگل را فعال کنید.

با هر بار سرچ کردن در گوگل، شما می توانید نتیجه سرچ خود را فقط بر اساس نمایش ویدئو مرتب کنید. این ویدئوها شامل همه ویدئوهایی است که در پلتفرم های ویدئو محور مانند آپارات و یوتیوب نمایش داده می شود. با فعال کردن کنترل والدین گوگل، محتوایی که بعد از سرچ کردن کلید واژه، برای کودکتان نمایش داده می شود، فیلتر خواهد شد. این فیلتر به صورت خودکار روی ویدئوهای یوتیوب مرتبط و نمایش داده شده اعمال می شود.

کنترل والدین گوگل در این فضا با یکی از دو روش زیر امکان پذیر است:

  1. فعال کردن گزینه Turn Restricted Mode در یوتیوب
  2. استفاده از برنامه یوتیوب کودکان

مراحل فعال کردن گزینه Turn Restricted Mode در یوتیوب

با فعال کردن این گزینه می توانید بسیاری از محتوای نامناسب را فیلتر کنید. توجه داشته باشید که این فیلترینگ صد در صد نیست؛ اما به میزان زیادی محتوای غیراخلاقی و خشن را از دسترس کودکتان خارج می کند.

  • برای فعال کردن این گزینه در یوتیوب روی تصویر اکانت خود در بالای صفحه کلیک کنید.
  • در انتهای نوار ابزار باز شده روی گزینه Restricted Mode کلیک کنید.
  • در نوار باز شده روی Active کلید کرده و آن را فعال کنید.

با فعال کردن این گزینه در همان ابتدا تغییراتی در ویدئوهای نمایش داده شده در صفحه ایجاد می شود.

استفاده از برنامه یوتیوب کودکان

برنامه یوتیوب کودکان، ابزاری برای محدود کردن آسیب های شبکه اجتماعی یوتیوب

با دانلود برنامه YouTube kids می توانید به راحتی فضایی ایمن، کاربردی و جذاب برای استفاده کودکان از یوتیوب ایجاد کنید. در این نسخه از یوتیوب که ابزاری برای کنترل والدین گوگل است، کودک شما به انواع بازی ها، کتاب و ویدئوهای سرگرم کننده و آموزشی دسترسی خواهد داشت. ویدئوهای یوتیوب کودکان از چند فیلتر عبور می کنند. این فیلترها شامل نرم افزارهای کنترل محتوا، بازبینی توسط افراد و بازخوردهایی هستند که از والدین گرفته شده است.

در این نرم افزار امکان فعال کردن رده سنی برای کودکان فراهم شده است. چهار حالت مختلف دسترسی در این نرم افزار وجود دارد. این حالت ها شامل حالت محتوای تأیید شده، دسترسی کودکان زیر سن مدرسه، کودکان جوان و کودکان بزرگ تر است.

  1. با فعال کردن محتوای تأیید شده یا Approved Content Only کودک امکان سرچ کردن نخواهد داشت. در این حالت کودک فقط می تواند از محتوایی که قبلاً توسط شما مشخص شده استفاده کند.
  2.  با فعال کردن حالت کودکان زیر سن مدرسه یا Preschool فقط محتوای مناسب برای کودکان زیر 4 سال نمایش داده می شود.
  3. با فعال سازی حالت کودکان جوان تر یا Younger، محتوای مناسب برای کودکان 5 تا 8 نمایش داده می شود.
  4. در حالت کودکان بزرگ تر یا Older، فقط محتوای مناسب کودکان بزرگ تر از 9 سال قابل نمایش و سرچ کردن خواهد بود.

سخن آخر

شبکه اجتماعی یوتیوب یکی از مفیدترین و پربازدیدترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران اینترنت است. شما می توانید در این فضا به صورت نامحدود و رایگان، ویدئوهای آموزشی و سرگرم کننده مشاهده کنید. اما در کنار همه مزایای یوتیوب، استفاده نادرست از این پلتفرم می تواند برای کودکان و نوجوانان خطرآفرین باشد.

به دلیل وجود محتوای خشونت آمیز، غیراخلاقی و در تضاد با فرهنگ جامعه و همچنین وجود کاربران کلاهبردار، یوتیوب می تواند امنیت فرزندان شما را تهدید کند. بنابراین والدین باید با هوشیاری و کنترل فرزندان در اینترنت هنگام استفاده از یوتیوب، در مقابل خطرات این فضا از آنها حفاظت کنند. ابزارهایی مانند کنترل والدین گوگل، کنترل والدین یوتیوب، یوتیوب کودکان و… می توانند در این راه به شما کمک کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *