[smartslider3 slider="2"]

چگونه وابستگی به گوشی را در ایام امتحانات و کنکور ترک کنیم؟

نکات مهم درباره ترک گوشی در ایام کنکور

سال کنکور یکی از سال های مهم و تعیین کننده در زندگی انسان است. همه ما به اهمیت برنامه ریزی و جدیت در این سال اعتقاد داریم؛ اما برخی به دلیل وابستگی زیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی، آن طور که باید تمرکزی بر روی درس ها ندارند. ترک گوشی در ایام کنکور از لازمه های اساسی موفقیت هر کنکوری است.

گوشی زمان شما را هدر می دهد و بازدهی شما را پایین می آورد، بنابراین لازم است که حتی برای چند ماه هم که شده استفاده از موبایل را به حداقل برسانید. در این مقاله در رابطه با آسیب های گوشی برای کنکوری ها توضیح می دهیم و راهکارهایی برای ترک گوشی در ایام کنکور ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

ضررهای اعتیاد به گوشی برای افراد پشت کنکور

یکی از دغدغه های اصلی والدین و کنکوری ها کنار گذاشتن گوشی در ایام کنکور یا امتحانات است. استفاده از گوشی و وقت گذراندن در اپلیکیشن های مختلف تاثیرات منفی زیادی در کنکور دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • زمان مفیدی که می تواند به مطالعه کردن یا استراحت سپری شود را از دست می دهید.
  • گوشی و اینترنت فکرتان را مشغول می کند و تمرکزتان را به موضوعات کم اهمیت منحرف می کند. این کار باعث می شود که کیفیت یادگیری تان پایین بیاید.
  • وابستگی به اینترنت باعث می شود که اهدافتان برایتان کمرنگ شوند.
  • چرخ زدن در فضای مجازی حس عذاب وجدان به شما می دهد.
  • مورد سرزنش والدین، مربیان، دوستان و… قرار می گیرید.
  • آزمون های آمادگی کنکور فشردگی خاص خود را دارند و مشغول شدن با گوشی باعث می شود که از برنامه مطالعاتی آمادگی برای آزمون ها باز بمانید.
  • کار کردن با گوشی در رختخواب باعث به هم خوردن ساعت خواب و بیداری تان می شود و این موضوع ساعت مطالعه تان را به هم می ریزد.
  • اگر حتی یک ساعت حواستان به گوشی پرت شود یک ساعت از زمان مفیدی که می توانستید درس بخوانید از دست داده اید و این زمان برگشت پذیر نیست.
  • اطلاعات بی پایه و اساس و شایعات در اینترنت فراوان اند. این موضوع باعث می شود در رابطه با کنکور چیزهایی به گوشتان برسد که باعث اضطراب شما شود.

 موارد بالا تنها بخشی از آسیب های اعتیاد به گوشی است و جالب است بدانید که همه این موارد مثل زنجیر به هم وابسته اند.

دریافت تماس و به هم ریختن تمرکز هنگام درس خواندن
گوشی و اینترنت فکرتان را مشغول می کند و تمرکزتان را به موضوعات کم اهمیت منحرف می کند.

روش های ترک گوشی در ایام کنکور

درمان اعتیاد به اینترنت یا بازی های آنلاین کار آسانی نیست، اما داشتن هدف دقیق این کار را آسان می کند. تنها چیزی که می تواند به ترک گوشی در ایام کنکور کمک کند این است که خودتان بخواهید. شاید روزهای اول انجام این کار سخت باشد اما پایبند بودن به تصمیم باعث می شود که بتوانید تمرکزتان را به طور کامل بر روی درس تان بگذارید و از هر موضوع حاشیه ای مثل گوشی دور شوید.

روش های گوناگونی برای کنار گذاشتن گوشی همراه و تمرکز روی دروس کنکوری وجود دارد که در ادامه مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم.

زمانبندی مشخص و پایبندی به برنامه

برنامه ریزی و اجرای برنامه ها یکی از عوامل مهم و موثر در موفقیت کنکور است. شما باید برای هر روزتان برنامه از قبل تعیین شده داشته باشید و سعی کنید که در هر زمان به همان کاری رسیدگی کنید که از قبل برای آن برنامه ریخته اید. گوشی موبایل یکی از گزینه های حواس پرتی می باشد. بهتر است در بازه زمانی که به درس خواندن تخصیص داده اید، گوشی هوشمند را از خود دور نگه دارید و یا حتی خاموش کنید.

فرض کنید که در حال مطالعه هستید و تماسی از دوستتان دریافت می کنید. همین تماس می تواند دلیلی برای استرس، عقب افتادن از برنامه و یا حتی بی انگیزگی شما شود. می توانید هنگام برنامه ریزی کردن، زمانی را برای استراحت و گشت و گذار در اینترنت اختصاص دهید (مثلا نیم ساعت در روز)، اما این زمان نه باید بیش تر شود و نه باید حواستان را پرت کند.

خیلی از کنکوری ها به دلیل اینکه نمی توانند ساعت حضورشان در فضای مجازی را کنترل کنند در ایام کنکور از گوشی ساده صرفا برای تماس و پیام های مهم استفاده می کنند و پیام های تلگرام و واتساپ را از طریق گوشی والدین پیگیری می کنند.

دور کردن گوشی در زمان مطالعه
خیلی اوقات بدون اینکه خودمان بفهمیم گوشی را برداشته و قفل آن را باز می کنیم. هنگام مطالعه گوشی تان را خاموش کنید یا اینکه آن را سایلنت کرده و از دسترس دور کنید. می توانید گوشی را در اتاق دیگر یا کشو بگذارید تا به راحتی قابل دسترس نباشد.

حذف نرم افزارهای اضافی

اگر نمی توانید به طور کامل گوشی هوشمندتان را کنار بگذارید بهتر است وارد بخش برنامه های نصب شده شوید و هر برنامه ای که ممکن است حواستان را پرت کند حذف کنید. یکی از مهم ترین انگیزه های ما برای سر زدن به گوشی، چک کردن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مان است. برنامه هایی مثل تیک تاک یا اینستاگرام برای نوجوانان جذابند و وقت مفید آن ها را می سوزانند.

پیام رسان تلگرام و واتساپ پل ارتباطی اغلب مشاوران و دانش آموزان هستند؛ داشتن این برنامه ها بر روی گوشی توجیح شده است اما توصیه ما به شما این است که است برای چند ماه هم که شده شبکه های اجتماعی را از گوشی تان حذف کنید.

بستن کانال های غیر ضروری

ممکن است برای پیشبرد درس هایتان نیاز باشد که در کانال درسی عضو باشید اما این نکته مهم است که صرفا درسی بودن کانال دلیلی بر کیفیت آن نمی باشد. در رابطه با کانال های درسی که در آن عضو هستید با مشاور تحصیلی تان مشورت کنید. همچنین سعی کنید که چک کردن کانال های درسی را در مواقعی که مشغول استراحت هستید یا قدم می زنید انجام دهید.

برای تنظیم زمان چک کردن پیام رسان ها اولین کاری که باید انجام دهید بی صدا کردن (mute کردن) همه کانال ها و گروه ها است.

سر زدن به گروه های دوستانه که جز چت های بی معنی و تکراری، چیزی به همراه ندارد یا کانال های عجیب و غریب تکنولوژی، خرید آنلاین و… در این ایام ممنوع است. برای کمک به ترک گوشی کنکور توصیه ما این است که یک اکانت جدید (اکانتی که دوستان و آشنایان شماره آن را ندارند) بسازید تا بتوانید کارهای ضروری تان را پیش ببرید و با پیام های غیردرسی، وقتتان را هدر ندهید.

چک کردن گوشی در رختخواب
به هیچ عنوان گوشی را با خود به رختخواب نبرید. این کار باعث به هم خوردن ساعت خواب و بیداری تان می شود. بازه صبح راندمان مطالعاتی شما بیش تر است و در صورت خسته بودن این راندمان خیلی کم تر می شود.

اپلیکیشن مدیریت زمان جهت ترک گوشی در کنکور

اپلیکیشن های زیادی برای کمک به درس خواندن و پیشبرد برنامه ریزی ها ارائه شده اند که می توانند برایتان مفید باشند. برای مثال برنامه های محدود کننده استفاده از گوشی از جمله forest به شما کمک می کنند که برای نرم افزارها محدودیت زمانی در طول 24 ساعت تعیین کنید. مثلا اگر در اپلیکیشن محدود کننده، زمان استفاده از اینستاگرام را 30 دقیقه تعیین کرده باشید، بعد از 30 دقیقه حضور، اینستاگرامتان غیرفعال می شود و تا شروع روز جدید قابل استفاده نخواهد بود.

همچنین نرم افزارهای مدیریت درس خواندن به شما برای برنامه ریزی دروس کمک می کنند و زمان هر درس و آزمون را به شما یادآوری می کنند. اپلیکیشن های زیادی در زمینه کنکور برای رشته های مختلف ارائه شده اند که بهتر است برای نصب این برنامه ها حساسیت بیش تری به خرج دهید و تنها برنامه هایی را نصب کنید که آمار رضایت بالایی دارند و استاندارد هستند.

اهمیت اپلیکیشن های محدود کننده در ترک گوشی کنکور
برنامه های محدود کننده زمان استفاده از گوشی می توانند به شما در کنترل میلتان به چک کردن برنامه ها کمک کنند.

خودتان را تشویق کنید

تشویق کردن یک روش ثابت شده است که نه تنها در زمینه ترک گوشی در کنکور، بلکه برای تغییر و تحول در هر زمینه ای به کار می آید. اگر قصد دارید ترک گوشی کنکور را در خودتان تثبیت کنید یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید استفاده از سیستم پاداش است. به عنوان مثال اگر در کم کردن زمان گذران وقت با گوشی موفق بوده اید به خودتان هدیه بدهید و از خودتان تقدیر کنید. این کار باعث می شود که انگیزه تان برای تکرار این عمل مثبت ادامه دار باشد.

رفتن به کافی شاپ موردعلاقه، خرید وسیله ای که به آن نیاز دارید و یا قدم زدن در هوای آزاد بعد از اتمام برنامه درسی روزانه می توانند گزینه های خوبی برای خود تشویقی باشند.

جمع بندی

چشم بر هم زدنی یک سال تمام می شود و روز کنکور فرامی رسد. هر کنکوری که بتواند بر غریزه خود غلبه کند و در طول سال با تلاش و انگیزه بالا مطالعه کند، نتیجه تلاشش را خواهد گرفت. از طرفی دانش آموزی که وابستگی به گوشی را به کیفیت مطالعه درسی ترجیع دهد، نتیجه چندان خاصی از آزمون کنکور نخواهد گرفت. شما می توانید با ترک گوشی در کنکور و داشتن برنامه درسی هدفمند، رتبه ای عالی در کنکورتان کسب کنید. برای ترک این وابستگی راهکارهایی در این مقاله ارائه شد که تا حد زیادی به ترک گوشی در ایام کنکور کمک می کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *