[smartslider3 slider="2"]

چگونه کودکان را از بازی زیاد با پلی استیشن دور نگه داریم؟

بایدها و نبایدهای بازی کودکان با پلی استیشن

مدت زمانی که کودکان و نوجوانان در هر شبانه روز با پلی استیشن بازی می کنند، روز به روز در حال افزایش است. با شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، کودکان بیش تر از گذشته به بازی های رایانه ای روی آوردند. این بازی ها به خاطر هیجان و جذابیت بصری که دارند، بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان هستند. بازی کودکان با پلی استیشن مزایای بسیاری از جمله کمک به هماهنگی چشم و دست برای آنها دارد. اما والدین باید بدانند که کنترل نکردن مدت زمانی که فرزندشان به بازی می پردازد، می تواند آسیب های جسمی و روانی بسیاری برای کودک به همراه داشته باشد. اما والدین چگونه می توانند این زمان را کنترل کنند؟

در این مقاله مزایا و معایب بازی کودکان با پلی استیشن را بررسی می کنیم. همچنین راهکارهای موثر جهت کنترل زمان بازی کردن فرزندان را نیز آموزش می دهیم. اگر شما هم فرزندی دارید که دوست دارد تمام زمانش را صرف بازی کردن کند، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بازی با پلی استیشن چه مزایا و معایبی برای کودکان دارد؟

اگر به کودکان اجازه دهید، آنها تمام طول روز را به بازی کامپیوتری مشغول می شوند. این موضوع والدین را به  شدت نگران کرده است. اما آیا باید کودکان را به طور کامل از انجام بازی های رایانه ای منع کرد؟ مطمئناً جواب این سوال منفی است. امروزه زندگی انسان ها با تکنولوژی گره خورده و افرادی که با آن آشنا نیستند به نوعی بی سواد قلمداد می شوند. در نتیجه والدین نباید کودکان خود را از آشنایی و کشف تکنولوژی دور نگه دارند.

مزایای بازی با پلی استیشن

یکی از راه های آشنایی کودکان و نوجوانان با تکنولوژی، بازی های رایانه ای است. کودکان همزمان با بازی کردن، یاد می گیرند که با وسایل دیجیتال و الکترونیک چطور کار کنند. با اسامی و اصطلاحات این فضا آشنا می شوند به این ترتیب می توانند با دانشی که به دست آورده اند، مفاهیم روز دنیا را بهتر درک کنند.

بازی کودکان با پلی استیشن باعث می شود تا مهارت های حرکتی در کودکان تقویت شود. این بازی ها می تواند هماهنگی میان دست و چشم را افزایش دهند و از این رو، به رشد جسمی و حرکتی کودک کمک کند.

کودکان و نوجوانان با بازی های کامپیوتری که به صورت گروهی انجام می شود، می توانند مهارت های کار گروهی خود را تقویت کنند. در این بازی ها بچه ها با یکدیگر هم تیمی می شوند و مهارت های تفکر تیمی و همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک را، به صورت عملی یاد می گیرند. همچنین یاد می گیرند که با وجود تمام تلاش هایی که می کنند، همیشه برنده نخواهند بود. از شکست خود درس می گیرند و از نتایج آن برای موفقیت های بعدی استفاده می کنند.

بهبود روحیه تیمی کودکان را بازی کردن
بازی های گروهی (از جمله بازی دیجیتال) باعث بهبود روحیه تیمی کودکان می شود.

بازی کودکان با پلی استیشن به ذهن ریاضی کودکان کمک می کند. این موضوع شاید کمی عجیب به نظر برسد اما کودکان کم سن و سال تر، مخصوصاً آنهایی که از درس ریاضی فراری هستند، مجبورند امتیازات خود را محاسبه کنند. بازی با اعدادی که در قالب امتیاز، به دست می آورند و از دست می دهند، کمک می کند تا با درس ریاضی رابطه بهتری برقرار کنند.

برخی از پزشکان معتقد هستند بازی های رایانه ای می توانند به روند بهبودی کودکانی که تحت درمان های خاصی قرار دارند، کمک کنند و نیاز آنها را به داروهای مسکن کاهش دهند. همچنین این بازی ها می توانند، اوقات فراغت مناسبی برای کودکانی که معلولیت حرکتی دارند ایجاد کنند.

معایب بازی با پلی استیشن

در کنار تمام دلایلی که به عنوان مزیت برای بازی های دیجیتال معرفی شد، والدین باید به معایب این بازی ها هم توجه داشت باشند. هر چه مدت زمان بازی در طول روز بیش تر باشد، آسیب های بازی کودکان با پلی استیشن افزایش خواهد یافت. اگر کودکی به 6 ساعت بازی در طول روز عادت کند، سبک زندگی و سلامت او، تحت تأثیر قرار می گیرد.

افت تحصیلی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که به واسطه بازی طولانی مدت با پلی استیشن ایجاد می شود. کودکانی که بلافاصله بعد از رسیدن به خانه، به سراغ بازی با پلی استیشن می روند و تا شب مشغول بازی با آن هستند، نه تنها دچار افت تحصیلی می شوند، بلکه با مشکلات جسمی و روانی بسیاری درگیر خواهند شد.

این کودکان معمولاً رفتار پرخاشگرانه بیش تری نسبت به هم سن و سال های خود نشان می دهند. برخی از آنها بدون نظارت والدین، ساعت ها و تا دیر وقت به بازی کردن مشغول می شوند. درنتیجه بعد از مدتی دچار انزوا شده و تمایلی به ارتباط با خانواده و همسالان خود را نخواهند داشت. همچنین عملکرد ذهنی آنها به خاطر انجام دادن بازی های تکراری و بدون نیاز به فکر، کند خواهد شد. ساعت های طولانی بازی با پلی استیشن، امکان ابتلا به بیماری هایی مانند صرع را در کودکان افزایش می دهد.

مضرات بازی زیاد با پلی استیشن
بازی بیش از حد، ساعت خواب و بیداری کودک را به هم می ریزد. علاوه بر این بر ستون فقرات کودک نیز آسیب می رساند.

به دلیل خیره شدن بیش از حد به مانیتور، چشم کودکان در معرض آسیب شدیدی قرار دارد. بدن کودکانی که ساعت ها برای بازی کردن می نشینند یا می ایستند و حتی چیزی نمی خورند، به شدت در معرض آسیب قرار دارد. همچنین مشکلاتی مانند انحراف ستون فقرات و آسیب های مچ دست در انتظار آنها خواهد بود.

چطور مدت زمان استفاده کودکان از پلی استیشن را مدیریت کنیم؟

برای فرزندتان محدودیت زمانی تعیین کنید.

استفاده طولانی مدت از بازی های رایانه ای و پلی استیشن، منجر به مشکلات جسمی و روحی بسیاری برای کودکان می شود. والدین باید علاوه بر کنترل محتوای این بازی ها، برای فرزندان خود محدودیت زمانی نیز تعیین کنند. بهتر است این قوانین، در زمان خرید پلی استیشن برای کودک وضع شوند. در نتیجه او از اول می داند که برای بازی کردن، باید به این قوانین پایبند باشد.

هنگام وضع قانون، پاداش و تنبیه مناسب برای کودک در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر فرزند شما از ماکزیمم ساعت بازی در روز فراتر رفت، یک روز حق بازی را از دست خواهد داد و اگر یک هفته کامل زمان مشخص شده را رعایت کرد، می تواند آخر هفته یک ساعت بیش تر بازی کند. زمانی که عواقب کار مشخص باشد، کودک شما برای پایبند بودن به قوانین تلاش بیش تری خواهد کرد.

پلی استیشن را در محل عمومی از خانه قرار دهید.

وسایل الکترونیک همواره باید در یک محل عمومی قرار بگیرند تا والدین بتوانند هنگام استفاده از آنها، بر فرزند خود نظارت داشته باشند. پلی استیشن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است این دستگاه را در محلی از خانه که در معرض دید والدین است، قرار دهید. به این ترتیب هم می توانید از محتوای بازی ها مطلع شوید، هم مدت زمان بازی کودکتان را کنترل کنید. این نظارت شما تا حد زیادی می تواند جلوی اعتیاد به بازی در کودکان را بگیرد.

توجه به رده سنی در بازی کودکان با پلی استیشن
هنگام خرید بازی، به رده سنی بازی که تهیه می کنید توجه کنید.

برای زمان کودک خود برنامه ریزی کنید.

کودکان در مرحله اول به دلیل بی حوصلگی و بیکار بودن، به سراغ بازی با کامپیوتر یا پلی استیشن می روند. آنها می خواهند سرگرم باشند و وقتی تنها کاری که برای سرگرمی خود می توانند انجام دهند بازی با پلی استیشن باشد، مطمئناً مدت زمان طولانی تری بازی خواهند کرد.

والدین باید بتوانند برای زمان کودک خود برنامه ریزی داشته باشند. آنها می توانند با ایجاد تفریحات سالم، فرزندشان را از اسیر شدن در چنگ تکنولوژی نجات دهند. گردش های خانوادگی و دسته جمعی بیرون از خانه، مانند طبیعت گردی، بازی در پارک گزینه های مناسبی می باشند. همچنین بازی هایی که در خانه قابل انجام هستند، مانند بازی های فکری، از تفریحات سالمی هستند که والدین می توانند برای کودکان و نوجوانان خود ایجاد کنند.

با فرزند خود صحبت کنید.

انسان های سودجو و کلاهبرداری که در بازی های آنلاین با فرزند شما برخورد می کنند، می توانند امنیت کودک و نوجوان شما را به خطر بیندازند. پس لازم است که با فرزند خود صحبت کنید و او را از خطراتی که در این فضا امنیتش را تهدید می کند، مطلع سازید.

مزایا و معایب بازی های رایانه ای را برای فرزندتان توضیح دهید. وقتی فرزند شما از این خطرات آگاه شود، همکاری بیش تری با شما داشته و کنترل کودک در اینترنت و فضای بازی آسان تر می شود.

همراهی با کودک در بازی ها
همراهی با فرزندان در بازی های دیجیتال، حس دوستی در کودک ایجاد می کند. بنابراین کودک در پذیرفتن صحبت شما در رابطه با زمان بازی، منعطف تر خواهد بود.

سخن آخر

امروزه کل دنیا با تکنولوژی احاطه شده است و همه به خصوص کودکان و نوجوانان باید بتوانند با این فضای جدید کار کنند. یکی از روش های مناسب آشنایی کودکان با تکنولوژی بازی های رایانه و دستگاه های بازی می باشد. علاوه بر این بازی کودکان با پلی استیشن مزایای دیگری نیز برای کودکان دارد. اما بازی کردن طولانی مدت، آسیب های جسمی و روحی فراوانی به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات لازم است تا والدین از روش های مؤثری که این مقاله بررسی شد، زمان بازی کودکان را کنترل کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *