[smartslider3 slider="2"]

چگونه مشکل قطع و وصل شدن مودم وای فای را رفع کنیم؟

روش های رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای

امروزه اکثر سیستم های خانگی و اداری، با شبکه وای فای به اینترنت متصل می شوند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در این رابطه پیش می آید، قطع و وصل شدن مکرر اینترنت شبکه است. روش های مختلفی برای رفع مشکل قطع شدن اینترنت وای فای وجود دارد. برای رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای با خاموش و روشن کردن

اگر وای فای شما قطع و وصل می شود ابتدا مودم را خاموش و روشن کنید. در بسیاری از مواقع با انجام همین راه حل ساده، مشکل برطرف می شود. اما اگر مشکل برطرف نشد راه حل بعدی را امتحان کنید. کابل برق و تلفن را از پشت مودم جدا کنید. 60 ثانیه صبر کرده و کابل را مجدد به برق وصل کنید. با این کار ممکن است مشکل حل شود.

حل مشکل سیگنال ضعیف

چنانچه فاصله شما با روتر یا مودم بیش از یک متر است، ممکن است اینترنت مودم وای فای شما مکررا قطع و وصل شود. زیرا سیگنال های Wi-Fi با طول موج ضعیف تر، به دستگاه شما می رسند. گاهی وجود نویز یا شی دیگری می تواند از نشر سیگنال جلوگیری کند و باعث قطعی متناوب شود. برای اطمینان از این موضوع به سیگنال سنج وای فای بر روی دستگاه مودم تان توجه کنید تا ببینید سیگنال وای فای شما در کجا ضعیف شده و قطع می شود.

به مناطقی که در حین حرکت در آن بخش ها، اینترنت شما قطع می شود توجه داشته باشید و به آنچه بین شما و روترتان در آن مناطق قرار دارند، دقت کنید. موانعی مانند دیوارها و مبلمان می توانند مسیر وای فای را مسدود کرده و اتصال شما را مختل کنند. با جابجا کردن مودم و قرار دادن مودم در قسمت بهتری از منزل، می توانید این مشکل را تا حد زیادی رفع کنید.

قرار دادن مودم در مکان مناسب
قرار دادن مودم در مکان مناسب، مشکل قطع شدن اینترنت وای فای را در بسیاری از مواقع رفع می کند.

رفع سوئیچ خودکار بین شبکه های مختلف

برای بهبود قدرت سیگنال اینترنت، بررسی کنید که آیا دستگاه شما به طور خودکار بین دو شبکه Wi-Fi سوئیچ می شود یا خیر؟ ممکن است دستگاه شما بین شبکه های Wi-Fi شناخته شده پرش کند؛ این موضوع باعث می شود که به صورت موقت اینترنت را از دست بدهید. وقتی سیگنال های Wi-Fi ضعیف هستند، دستگاه شما ممکن است به طور خودکار سیگنال قوی تری را جستجو کند.

برای رفع این مساله تمام عملکردهای اتصال خودکار یا سوئیچ خودکار Wi-Fi را در دستگاه خود غیر فعال کنید و به صورت دستی به شبکه Wi-Fi مورد نظرتان متصل شوید.

رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای با بررسی تعداد اتصالات

یکی دیگر از روش های رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای، بررسی تعداد افرادی است که به شبکه وای فای شما متصل شده اند. روتر شما موج Wi-Fi را در کانال های فرکانس رادیویی خاص پخش می کند. وقتی شبکه های زیادی از کانال های مشابه نزدیک یکدیگر استفاده می کنند، ترافیک بالایی ایجاد می شود. برای بررسی این موضوع می توانید از یک برنامه تحلیلگر Wi-Fi مانند Netspot استفاده کنید، تا همه کانال های موجود در خانه و میزان استفاده هر کدام را ببینید.

به روز نبودن نسخه سیستم عامل

مطمئن شوید که مودم و روتر شما دارای آخرین سیستم عامل هستند. مودم و روتر شما برای عملکرد صحیح با ISP، نیاز به آپدیت منظم سیستم عامل دارند. ISP شما به طور خودکار مودم تان را به روز می کند، اما باز هم مطمئن شوید که آخرین سیستم عامل نصب شده است. اگر یک روتر مستقل دارید، باید مطمئن شوید که به روز است، به خصوص اگر آن را از ISP خود دریافت نکرده باشید. برای این موضوع مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرورگر وب را باز کنید.
  • آدرس IP یا URL ورود به سیستم تجهیزات خود را وارد کنید. (می توانید آن را روی برچسبی که در پشت یا پایین تجهیزات چاپ شده پیدا کنید.)
  • نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. (معمولاً روی برچسبی که در پشت یا پایین دستگاه چسبانده شده است درج می شود.)
  • شماره نسخه سخت افزار را بیابید. (اغلب در گوشه سمت راست بالای صفحه تنظیمات اولیه تجهیزات شما برچسب گذاری شده و نمایش داده می شود.)
  • وب سایت سازنده تجهیزات خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید شماره نسخه سیستم عامل شما با شماره نسخه آخرین به روز رسانی مطابقت دارد. (این کار معمولاً به سادگی با جستجو کردن نام سازنده تجهیزات و شماره مدل امکان پذیر است.)
بررسی آپدیت بودن مودم
اطلاعات مربوط به مودم، معمولا زیر مودم یا روی کارتن آن درج می شود.

رفع خرابی مودم

ممکن است مودم شما دچار نقص شده و نیاز به تعویض داشته باشد. اگر مودم تان نتواند به درستی با ISP ارتباط برقرار کند، ممکن است اینترنت شما دچار قطع و وصلی شود. یا اینکه، اگر بخشی از ثبت نام شما ناقص باشد یا به درستی ثبت نشده باشد، مودم یا ISP ممکن است به طور مداوم در تلاش برای احراز هویت یکدیگر باشند و باعث کندی سرعت و در نتیجه قطع و وصلی وای فای شوند. برای تشخیص و رفع این مشکلات باید با ISP خود تماس بگیرید. آن ها می توانند این مشکلات را بررسی کنند و در صورت نیاز، با درخواست بازدید توسط کارشناس این مشکل رفع می شود.

به روز رسانی درایور شبکه

درایور شبکه خود را به روز کنید. در حالت عادی درایور شبکه به صورت خودکار به روز می شود. مگر اینکه به روز رسانی خودکار را در سیستم عامل خود غیرفعال کرده باشید.

برای به روز رسانی درایور شبکه در ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در نوار جستجوی ویندوز، Device manager را تایپ کرده و enter را فشار دهید.
  • روی «network adapters» در لیست دستگاه ها کلیک کنید.
  • در منوی بازشو، روی آداپتور شبکه خود کلیک راست کرده و «Update Driver Software» را انتخاب کنید.
  • در کادر مربوطه، «Search automatically for updated driver software» را انتخاب کنید.
  • دستورالعمل های باقیمانده روی صفحه را برای تکمیل به روز رسانی دنبال کنید.
  • کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی (restart) کنید.

تنظیمات شبکه کامپیوتر خود را ریکاوری کنید.

گاهی با ریکاوری کردن تنظیمات شبکه مشکل قطع و وصل شدن مودم وای فای برطرف می شود. به یاد داشته باشید قبل از شروع عملیات ریکاوری تمامی پسوردها را در یک دفترچه بنویسید، چرا که ممکن است از حافظه سیستم پاک شود.

برای بازنشانی تنظیمات شبکه خود در ویندوز 10 مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی دکمه start کلیک کنید.
  • روی تنظیمات (settings) کلیک کنید.
  • روی Network and Internet کلیک کنید.
بررسی اتصالات اینترنت از تنظیمات شبکه ویندوز
در تنظیمات ویندوز روی Network and Internet کلیک کنید.
  • از تب Status گزینه Network Reset را در پایین صفحه انتخاب کنید.
بررسی اتصالات اینترنت از تنظیمات شبکه ویندوز 2
مطابق تصویر، گزینه Network Reset را انتخاب کنید.
  • دستورالعمل های روی صفحه را برای تکمیل تنظیم مجدد دنبال کنید.
  • کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

بررسی مصرف پهنای باند اینترنت، توسط برنامه ​های فعال در پس زمینه کامپیوتر

برنامه های رایانه ای که در پس زمینه سیستم عامل شما اجرا می شوند، گاهی اوقات می توانند اتصال اینترنت شما را کاهش دهند یا آن را به کلی قطع کنند. اگر برنامه ای تمام پهنای باند شما را با سرعت مصرف کند یا با فایروال شما تداخل داشته باشد، مشکل قطع شدن مودم وای فای رخ خواهد داد. از جمله این برنامه ها که باعث ایجاد تداخل می شوند می توان به برنامه های پشتیبان گیری ابری و به روزرسانی خودکار برنامه ​های سمت کلاینت اشاره کرد.

در ویندوز 10، می توانید تمام فرآیندهای پس زمینه خود را در Task Manager مشاهده کنید. برای باز شدن این پنجره مراحل زیر را انجام دهید:

  • Ctrl + Alt + Delete را فشار دهید.
  • Task Manager را از منو انتخاب کنید.
  • به تب Processes بروید.
  • برای سازماندهی فرآیندها بر اساس استفاده از شبکه، روی ستون Network کلیک کنید.
  • هر گونه فرآیند مشکوک را با کلیک راست و انتخاب properties بررسی کنید.
  • اگر چیزی پیدا کردید که نمی شناسید، کافی است آن را ببندید و سپس اتصال خود به اینترنت را مورد بررسی قرار بدهید.

رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای با عیب یاب شبکه داخلی کامیپوتر

کامپیوترهایی با سیستم عامل ویندوز دارای برنامه های عیب یاب شبکه هستند که در سیستم عامل تعبیه شده اند. این ابزارها به شما کمک می​ کنند به راحتی مشکلات اتصال به اینترنت را در رایانه خود تشخیص داده و حل کنید. برای بررسی این موضوع باید عیب یاب شبکه را در ویندوز 10 اجرا کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • با تایپ کردن “settings” در نوار جستجوی ویندوز، به تنظیمات بروید.
  • در منوی تنظیمات، شبکه و اینترنت (Internet & Network) را انتخاب کنید.
  • در زیر عنوان تنظیمات شبکه پیشرفته، Network Troubleshooter را انتخاب کنید.
  • هنگام تلاش برای تشخیص مشکل، دستورات را دنبال کنید.
عیب یاب شبکه داخلی کامیپوتر جهت رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای
عیب یاب شبکه داخلی کامیپوتر جهت رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای

رفع مشکل قطع شدن مودم وای فای از طریق تماس با ISP

اگر تمام روش های قبلی را امتحان کردید و با کنترل مودم وای فای متوجه مشکل اصلی نشدید، با ISP خود تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد یک تکنسین به خانه شما بیاید تا اتصالات را ارزیابی کند. ممکن است که نیاز به این باشد که کارشناس نوع سیگنال شما چک کرده، تست های اتصال به اینترنت و بسیاری از کارهای دیگر که نمی توانید به تنهایی انجام دهید را بررسی کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *